Sitouttamisen kehittäminen siivousalan yrityksessä
Nissilä, Marko (2017)
Nissilä, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720051
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten siivousalan yritys voisi parantaa työntekijöiden sitouttamista yritykseen. Opinnäytetyössä käytetään tietopohjana henkilöstöjohtamisen kirjallisuutta.
Mahdollisten sitouttamiseen vaikuttavien tekijöiden pohjalta on tehty kvantitatiivinen kysely, jonka tarkoituksena on määrittää se mitkä asiat niistä asioista jotka vaikuttavat henkilöstön sitouttamiseen ovat työntekijöiden mielestä ongelmallisia. Tutkimuksessa on myös tehty ryhmähaastattelu uusien työntekijöiden kanssa, siitä mitkä heidän mielestään ovat yrityksessä sellaisia asioita jotka vaikuttavat negatiivisesti heidän sitouttamiseensa. Saatujen vastausten ja ryhmähaastattelun pohjalta huomattiin, että palkitseminen ja palkkaus, työn organisointi, työnjousto, henkilöstö- ja työsuhde-edut ja yhteenkuuluvuus organisaatiossa ovat asioita, joissa yrityksellä olisi parantamisen varaa. Näistä tiedoista voidaan analysoida, että tekijä joka heikentää työntekijöiden sitoutumista yrityksessä liittyy oleellisesti siihen minkä tyyppinen yrityksen ja henkilöstön suhde yrityksessä on. Kerätyn tiedon perusteella voidaan arvioida, että se painottuu vahvasti transaktionaaliseksi suhteeksi.
Viimeisenä kohtana opinnäytetyössä analysoidaan saatujen tietojen pohjalta, mitkä ovat ne keinot joilla siivousalan yritys voisi parantaa työntekijöidensä sitoutumista. Sen perusteella että yrityksen ja henkilöstön välinen suhde on vahvasti transaktionaalinen, on kaksi tapaa joihin sitouttamisen parantaminen yrityksessä pelkistyy, joko pyritään kilpailemaan vahvistamalla palkitsemista ja palkkausta, tai pyritään vahvistamaan relationaalista suhdetta yrityksen ja sen henkilöstön välillä. Molemmat johtavat parempaan sitoutumiseen, koska transaktionaalisen suhteen ominaispiirre on se että työntekijän ainoa sidos organisaatioon on sieltä saatava korvaus hänen työpanoksestaan.
Mahdollisten sitouttamiseen vaikuttavien tekijöiden pohjalta on tehty kvantitatiivinen kysely, jonka tarkoituksena on määrittää se mitkä asiat niistä asioista jotka vaikuttavat henkilöstön sitouttamiseen ovat työntekijöiden mielestä ongelmallisia. Tutkimuksessa on myös tehty ryhmähaastattelu uusien työntekijöiden kanssa, siitä mitkä heidän mielestään ovat yrityksessä sellaisia asioita jotka vaikuttavat negatiivisesti heidän sitouttamiseensa. Saatujen vastausten ja ryhmähaastattelun pohjalta huomattiin, että palkitseminen ja palkkaus, työn organisointi, työnjousto, henkilöstö- ja työsuhde-edut ja yhteenkuuluvuus organisaatiossa ovat asioita, joissa yrityksellä olisi parantamisen varaa. Näistä tiedoista voidaan analysoida, että tekijä joka heikentää työntekijöiden sitoutumista yrityksessä liittyy oleellisesti siihen minkä tyyppinen yrityksen ja henkilöstön suhde yrityksessä on. Kerätyn tiedon perusteella voidaan arvioida, että se painottuu vahvasti transaktionaaliseksi suhteeksi.
Viimeisenä kohtana opinnäytetyössä analysoidaan saatujen tietojen pohjalta, mitkä ovat ne keinot joilla siivousalan yritys voisi parantaa työntekijöidensä sitoutumista. Sen perusteella että yrityksen ja henkilöstön välinen suhde on vahvasti transaktionaalinen, on kaksi tapaa joihin sitouttamisen parantaminen yrityksessä pelkistyy, joko pyritään kilpailemaan vahvistamalla palkitsemista ja palkkausta, tai pyritään vahvistamaan relationaalista suhdetta yrityksen ja sen henkilöstön välillä. Molemmat johtavat parempaan sitoutumiseen, koska transaktionaalisen suhteen ominaispiirre on se että työntekijän ainoa sidos organisaatioon on sieltä saatava korvaus hänen työpanoksestaan.