Användning av sociala medier för att skapa Employer Branding
Ekholm, Camilla (2017)
Ekholm, Camilla
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720087
Tiivistelmä
Personalen är företagets största tillgång och därför är det viktigt med en rekrytering som är lyckat genomförd. Rekrytering kan i bästa fall öka företagets produktivitet och i värsta fall medföra stora förluster för företaget och de anställda. Sociala medier används i rekrytering bland annat för att förbättra företagets synlighet som en attraktiv arbetsplats och på så sätt locka till sig ny arbetskraft. Detta fenomen kallas för Employer Branding. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur företag skapar attraktivitet med hjälp av Employer Branding. Fyra personer intervjuades i maj och juni 2017. Samtliga hade jobbat med rekrytering och Employer Branding. Som metod användes semistrukturerad intervju med hjälp av en intervjuguide. Intervjuguiden bestod av fyra teman. Dessa teman var: Employer Branding, sociala medier, rekryteringsprocess samt retention. Resultaten av undersökningen redovisas med hjälp av direkta citat ur respondenternas svar samt diagram för att klargöra det som förklarats. Det kom fram av intervjuerna att det ordnats övningar åt personalen hur de med egen aktivitet i sociala medier kan skapa Employer Branding. De anställda uppmuntras att vara modiga när det gäller att skapa inlägg i sociala medier och att våga närma sig olika kanaler. Inläggen kunde handla om en vanlig arbetsdag eller evenemang som ordnats tillsammans med personalen utanför arbetet. Med hjälp av intressanta inlägg attraheras potentiella arbetssökare. Med variation av inläggen i sociala medier får företaget synlighet och speciellt inom rekrytering kan man rikta arbetserbjudanden till rätta personer. Fastän sociala medier användes inom rekryteringen hade detta inte konsekvenser för rekryteringsförfarandet. Att personalen delar inläggen i sociala medier bidrar till en sorts trovärdighet bland arbets-sökare. Det som delas i sociala medier bör överensstämma med verkligheten om företaget vill behålla personalen på lång sikt. The staff is the company's greatest asset and therefore it is important for a successful recruitment. Recruitment can at best increase company productivity and, at worst, cause major losses to the company and employees. Social media is used in recruiting, among other things, to improve the company's visibility as an attractive workplace, thus attracting new workforce. This phenomenon is called Employer Branding. The purpose of this graduate project is to investigate how companies create attractiveness using Employer Branding. Four people were interviewed in May and June 2017. Everyone had worked with recruitment and Employer Branding. As a method, semi structured interview was used using an interview guide. The Interview Guide consisted of four themes. These topics were: Employer Branding, Social Media, Recruitment Process and Retention. The results of the survey are reported by means of direct quote from the respondents' answers and diagrams to clarify what has been explained. It was apparent from the interviews that staffing exercises were organized how they could create Employer Branding with their own social media activity. Employees are encouraged to be courageous in creating posts in social media and daring to approach different channels. The posts could be a regular working day or events arranged with the staff outside work. With the help of interesting posts, potential job seekers are attracted. With the variation of posts in social media, the company gets visibility, and especially in recruiting, it is possible to direct work offers to the right people. Although social media were used in recruitment, this did not have consequences for the recruitment process. The fact that staff share the posts in social media contributes to a kind of credibility among job seekers. What is shared in social media should match the reality if the company wants to keep the staff in the long run.