Normal mapping in virtual reality environments
Kentala, Ville (2017)
Kentala, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720130
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuudesta (Virtual Reality, VR) on tullut IT-alan yksi olennainen osa-alue, ja kiinnostus sitä kohtaan on tällä hetkellä koholla. Markkinoilla on myynnissä useita eri VR-järjestelmiä, joita yhdistää ainakin yksi tekijä: päähän aseteltava näyttö, joka ympäröi käyttäjän näkökentän sijoittaen hänet virtuaaliympäristön sisään.
Tämä opinnäytetyö koostuu VR-projektin esittelystä sekä tutkimusosiosta. Projektista esitellään sen pääidea, kehitystyö sekä käytetyt teknologiat. Tutkimuskysymyksenä tässä opinnäytetyössä oli selvittää, onko visuaalinen käyttäjäkokemus miellyttävämpi tai realistisempi, kun normal mapping -tekniikkaa käytetään ehostamaan virtuaalitodellisuusympäristöä.
Tämän selvittämiseksi luotiin kaksi virtuaaliympäristöä, joista kummastakin oli kaksi variaatiota. Toinen variaatioista sisälsi normal mapping -tekniikkaa, toinen ainoastaan 3D-mallien tekstuureja. Osallistujat olivat Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoita, miehiä ja naisia ikävuosien 18 ja 30 välillä. Osalla henkilöistä oli aikaisempaa VR-kokemusta. Testauksen aikana osallistujat asetettiin jokaiseen variaatioon ja heitä pyydettiin vertailemaan näiden visuaalista miellyttävyyttä ja realismia.
Testitulosten perusteella lähempänä käyttäjää olevat 3D-mallit nähtiin miellyttävämpinä ja realistisempina kun niissä käytettiin normal mapping -tekniikkaa. Toisaalta kaukaisempien 3D-mallien osalta testihenkilöt kokivat ainoastaan tekstuureja hyödyntävät ympäristöt hieman miellyttävämmiksi. Tilastollisten analyysien perusteella lähempänä olevien 3D-mallien miellyttävyys todennäköisesti korreloi tietyssä määrin normal mapping –tekniikan käytön kanssa. Näin ollen VR-kehityksessä voisi olla hyödyllistä keskittyä etenkin pienemmän etäisyyden päässä olevien mallien ehostukseen kyseisellä tekniikalla.
Tämä opinnäytetyö koostuu VR-projektin esittelystä sekä tutkimusosiosta. Projektista esitellään sen pääidea, kehitystyö sekä käytetyt teknologiat. Tutkimuskysymyksenä tässä opinnäytetyössä oli selvittää, onko visuaalinen käyttäjäkokemus miellyttävämpi tai realistisempi, kun normal mapping -tekniikkaa käytetään ehostamaan virtuaalitodellisuusympäristöä.
Tämän selvittämiseksi luotiin kaksi virtuaaliympäristöä, joista kummastakin oli kaksi variaatiota. Toinen variaatioista sisälsi normal mapping -tekniikkaa, toinen ainoastaan 3D-mallien tekstuureja. Osallistujat olivat Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoita, miehiä ja naisia ikävuosien 18 ja 30 välillä. Osalla henkilöistä oli aikaisempaa VR-kokemusta. Testauksen aikana osallistujat asetettiin jokaiseen variaatioon ja heitä pyydettiin vertailemaan näiden visuaalista miellyttävyyttä ja realismia.
Testitulosten perusteella lähempänä käyttäjää olevat 3D-mallit nähtiin miellyttävämpinä ja realistisempina kun niissä käytettiin normal mapping -tekniikkaa. Toisaalta kaukaisempien 3D-mallien osalta testihenkilöt kokivat ainoastaan tekstuureja hyödyntävät ympäristöt hieman miellyttävämmiksi. Tilastollisten analyysien perusteella lähempänä olevien 3D-mallien miellyttävyys todennäköisesti korreloi tietyssä määrin normal mapping –tekniikan käytön kanssa. Näin ollen VR-kehityksessä voisi olla hyödyllistä keskittyä etenkin pienemmän etäisyyden päässä olevien mallien ehostukseen kyseisellä tekniikalla.