Työtoiminta vastaanottokeskuksissa
Takoja, Olga; Smal, Tanja; Ihalainen, Heli (2017)
Takoja, Olga
Smal, Tanja
Ihalainen, Heli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata eri vastaanottokeskuksien turvapaikanhakijoille järjestämää työtoimintaa, sekä kartoittaa erilaisia toimintamalleja ja niiden toimivuutta. Tavoitteena oli kerätä tietoa eri toimijoiden ylläpitämien vastaanottokeskuksien työtoiminnan käytänteistä, niiden toimivuudesta sekä mahdollisuuksista ja haasteista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja parihaastatteluina, haastattelulomakkeen avulla kesän 2017 aikana. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimusta varten haastateltiin vastaanottokeskuksien ohjaajia työtoiminnasta ja sen järjestämisestä. Valikoituneet vastaanottokeskukset olivat kaikki eri toimijoiden ylläpitämiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin turvapaikkaprosessia, vastaanottotoimintaa sekä työtoimintaa. Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että eri toimijoiden ylläpitämien vastaanottokeskuksien järjestämä työtoiminnan sisältö ei juurikaan poikkea toisistaan. Työtoiminnan käytännön toteutuksessa sen sijaan löytyi jonkin verran eroja vastaanottokeskusten välillä.
Kehittämisehdotuksina nousi esiin verkostoituminen eri vastaanottokeskusten kanssa sekä ratkaisukeskeinen ajanhallinta työtehtävissä. Opinnäytetyöprosessin aikana heräsi myös ideoita jatkotutkimusten aiheille. Yhtenä aiheena hyödyllistä voisi olla tutkia sosiaaliohjaajien ja -työntekijöiden yhteistyötä ohjaajien kanssa.
Vastaavanlaisia opinnäytetöitä ei tietojemme mukaan ole tehty ennen ja tuoretta tutkittua tietoa turvapaikanhakijoista on vain vähän saatavilla. Opinnäytetyömme on kattava kokonaisuus kaikille vastaanottokeskuksessa työskenteleville, työskentelyn aloittaville tai aiheesta muuten kiinnostuneille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja parihaastatteluina, haastattelulomakkeen avulla kesän 2017 aikana. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimusta varten haastateltiin vastaanottokeskuksien ohjaajia työtoiminnasta ja sen järjestämisestä. Valikoituneet vastaanottokeskukset olivat kaikki eri toimijoiden ylläpitämiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin turvapaikkaprosessia, vastaanottotoimintaa sekä työtoimintaa. Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että eri toimijoiden ylläpitämien vastaanottokeskuksien järjestämä työtoiminnan sisältö ei juurikaan poikkea toisistaan. Työtoiminnan käytännön toteutuksessa sen sijaan löytyi jonkin verran eroja vastaanottokeskusten välillä.
Kehittämisehdotuksina nousi esiin verkostoituminen eri vastaanottokeskusten kanssa sekä ratkaisukeskeinen ajanhallinta työtehtävissä. Opinnäytetyöprosessin aikana heräsi myös ideoita jatkotutkimusten aiheille. Yhtenä aiheena hyödyllistä voisi olla tutkia sosiaaliohjaajien ja -työntekijöiden yhteistyötä ohjaajien kanssa.
Vastaavanlaisia opinnäytetöitä ei tietojemme mukaan ole tehty ennen ja tuoretta tutkittua tietoa turvapaikanhakijoista on vain vähän saatavilla. Opinnäytetyömme on kattava kokonaisuus kaikille vastaanottokeskuksessa työskenteleville, työskentelyn aloittaville tai aiheesta muuten kiinnostuneille.