Sairaanhoitajana uudistuvassa terveydenhuollossa : antikoagulaatiohoito ja digitaaliset terveyspalvelut sairaanhoitajien näkökulmasta
Saarinen, Janita; Siikonen, Sanni; Tamminen, Toni (2017)
Saarinen, Janita
Siikonen, Sanni
Tamminen, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tammelakeskuksen terveysasema, jossa oli opinnäytetyön tekoaikaan käynnissä kansallisen ODA-hankkeen pilotti antikoagulaatiohoitoprosessista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajan roolia asiakkaan antikoagulaatiohoidossa, omahoidon ja digitaalisten palvelujen vaikutuksia sairaanhoitajan työnkuvaan sekä sairaanhoitajien näkemyksiä siitä, minkälaista ammattilaista hoitoalalla tulevaisuudessa tarvitaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa lisää tietoa sairaanhoitajan roolista antikoagulaatiohoitoa saavan asiakkaan hoidossa, omahoidon ja digitaalisten palvelujen vaikutuksista sairaanhoitajan työhön sekä tuoda esiin sairaanhoitajien näkemyksiä tulevaisuuden ammattilaisesta.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastatellen viittä sairaanhoitajaa Tampereen eri terveysasemilta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tuloksista kävi ilmi, että antikoagulaatiohoitoprosessissa merkittävin sairaanhoitajan rooli on asiakkaiden ohjaus. Omahoidon ja digitaalisten terveyspalvelujen koettiin keventävän sairaanhoitajien työtaakkaa esimerkiksi ajankäytön hallinnan tehostuessa ja kasvotusten tapahtuvien asiakaskontaktien vähentyessä. Digitaalisten palvelujen yleistymisen nähtiin lisäävän niiden hyödyntämistä kommunikoinnin välineenä. Nähtiin myös, että kahdensuuntainen viestintä asiakkaan ja sairaanhoitajan välillä tulee lisääntymään. Tulevaisuuden ammattilaisen tulee suhtautua myönteisesti muutoksiin ja olla halukas kehittämään omaa osaamistaan.
Kun antikoagulaatiohoidon ohjaukseen panostetaan hyvin, voidaan ajatella asiakkaan kykenevän itsenäiseen antikoagulaatiohoidon toteuttamiseen. Ajankäytön hallinnan tehostuminen ja sairaanhoitajan työmäärän vähentyminen voivat johtaa siihen, että asiakkaat saavat palveluja tulevaisuudessa helpommin ja nopeammin. Digitaalisten palvelujen käyttöönotto luo haasteita, sillä sairaanhoitajien tulee oppia käyttämään palveluja niin hyvin, että he osaavat asiantuntevasti ohjata asiakkaille niiden käyttöä. Organisaatiotasolla on syytä tiedottaa aukottomasti uusista palveluista ja kannustaa työntekijöitä kehittämään omaa osaamistaan. Koulutuksiin tulee varata riittävästi aikaa, jotta ammattilaisella on itsevarmuutta siirtää saamansa informaatio asiakkaille.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastatellen viittä sairaanhoitajaa Tampereen eri terveysasemilta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tuloksista kävi ilmi, että antikoagulaatiohoitoprosessissa merkittävin sairaanhoitajan rooli on asiakkaiden ohjaus. Omahoidon ja digitaalisten terveyspalvelujen koettiin keventävän sairaanhoitajien työtaakkaa esimerkiksi ajankäytön hallinnan tehostuessa ja kasvotusten tapahtuvien asiakaskontaktien vähentyessä. Digitaalisten palvelujen yleistymisen nähtiin lisäävän niiden hyödyntämistä kommunikoinnin välineenä. Nähtiin myös, että kahdensuuntainen viestintä asiakkaan ja sairaanhoitajan välillä tulee lisääntymään. Tulevaisuuden ammattilaisen tulee suhtautua myönteisesti muutoksiin ja olla halukas kehittämään omaa osaamistaan.
Kun antikoagulaatiohoidon ohjaukseen panostetaan hyvin, voidaan ajatella asiakkaan kykenevän itsenäiseen antikoagulaatiohoidon toteuttamiseen. Ajankäytön hallinnan tehostuminen ja sairaanhoitajan työmäärän vähentyminen voivat johtaa siihen, että asiakkaat saavat palveluja tulevaisuudessa helpommin ja nopeammin. Digitaalisten palvelujen käyttöönotto luo haasteita, sillä sairaanhoitajien tulee oppia käyttämään palveluja niin hyvin, että he osaavat asiantuntevasti ohjata asiakkaille niiden käyttöä. Organisaatiotasolla on syytä tiedottaa aukottomasti uusista palveluista ja kannustaa työntekijöitä kehittämään omaa osaamistaan. Koulutuksiin tulee varata riittävästi aikaa, jotta ammattilaisella on itsevarmuutta siirtää saamansa informaatio asiakkaille.