Kirjaston ja koulun yhteistyö Toivakassa : "Kirkkaampana ajatus, että kirjastossa käydään"
Vihinen, Anne (2017)
Vihinen, Anne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820281
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää Toivakan kunnankirjaston ja peruskoulun yhteistyön tilanne ja kartoittaa opettajien ja kirjaston henkilökunnan näkemyksiä ja toiveita yhteistyöstä. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään peruskoulun uuden opetussuunnitelman vaikutusta kirjaston ja koulun yhteistyöhön. Työn tavoitteena oli saada myös selville kirjallisen yhteistyösopimuksen tarve.
Tutkimusote opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli seitsemän opettajaa ja yksi kirjastonhoitaja. Haastattelujen tuloksia analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisimmäksi yhteistyöalueeksi uuden opetussuunnitelman laaja-alaisissa osaamistavoitteissa nousi monilukutaito ja sen edistäminen kirjastoyhteistyön avulla. Yhteistyön suunnitelmallisuuden nähtiin lisäävän oppilaiden välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Yhteistyön vakiintumisen kannalta pidettiin tärkeänä laatia yhteistyösuunnitelma, jota voidaan tarvittaessa tarkentaa lukuvuosisuunnitelmassa. Viestintä ja sen oikea-aikaisuus nähtiin tärkeänä yhteistyön onnistumisen kannalta. Kirjastolta toivottiin enemmän kirjavinkkausta, erilaisten sisältöjen esille tuomista, jalkautumista myös kouluille sekä kirjastonkäytön opetusten laajentamista tiedonhallintataitojen opastuksiksi.
Opetussuunnitelman vaikutus yhteistyöhön nähtiin enemmän mahdollisuutena kuin velvoitteena. Kirjasto koettiin mieluisena kumppanina tulevissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Käytännön kokemuksia uuden opetussuunnitelman vaikutuksesta yhteistyöhön ei opinnäytetyön tekemisen aikaan vielä ollut kovin paljon.
Yhteistyötä rajoittaviksi tekijöiksi koettiin koulun kiireinen arki, aikataululliset esteet sekä mahdollinen välimatka kirjastoon. Kirjaston näkökulmasta yhteistyön kehittämisen edellytyksenä nähtiin riittävät henkilöstöresurssit, opetuspakettien kokoaminen eri luokka-asteille sekä kirjaston palvelujen markkinointi.
Tutkimusote opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli seitsemän opettajaa ja yksi kirjastonhoitaja. Haastattelujen tuloksia analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisimmäksi yhteistyöalueeksi uuden opetussuunnitelman laaja-alaisissa osaamistavoitteissa nousi monilukutaito ja sen edistäminen kirjastoyhteistyön avulla. Yhteistyön suunnitelmallisuuden nähtiin lisäävän oppilaiden välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Yhteistyön vakiintumisen kannalta pidettiin tärkeänä laatia yhteistyösuunnitelma, jota voidaan tarvittaessa tarkentaa lukuvuosisuunnitelmassa. Viestintä ja sen oikea-aikaisuus nähtiin tärkeänä yhteistyön onnistumisen kannalta. Kirjastolta toivottiin enemmän kirjavinkkausta, erilaisten sisältöjen esille tuomista, jalkautumista myös kouluille sekä kirjastonkäytön opetusten laajentamista tiedonhallintataitojen opastuksiksi.
Opetussuunnitelman vaikutus yhteistyöhön nähtiin enemmän mahdollisuutena kuin velvoitteena. Kirjasto koettiin mieluisena kumppanina tulevissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Käytännön kokemuksia uuden opetussuunnitelman vaikutuksesta yhteistyöhön ei opinnäytetyön tekemisen aikaan vielä ollut kovin paljon.
Yhteistyötä rajoittaviksi tekijöiksi koettiin koulun kiireinen arki, aikataululliset esteet sekä mahdollinen välimatka kirjastoon. Kirjaston näkökulmasta yhteistyön kehittämisen edellytyksenä nähtiin riittävät henkilöstöresurssit, opetuspakettien kokoaminen eri luokka-asteille sekä kirjaston palvelujen markkinointi.