CONTOUR® NEXT ONE -mittarin ja CONTOUR® DIABETES -sovelluksen käyttäjäkokemuksia
Järvinen, Kaisa; Päiviö, Henna (2017)
Järvinen, Kaisa
Päiviö, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820263
Tiivistelmä
Diabetes on yleinen sairaus koko maailmassa ja sitä sairastaa noin puoli miljoonaa suomalaista. Tärkeä osa diabeteksen hoitoa on omaseuranta, johon kehitetään koko ajan uusia ja helpompia menetelmiä, kuten erilaisia diabetes – sovelluksia älypuhelimiin. Sovellukset helpottavat diabeetikon päivittäistä kuormaa ja sairauden hallintaa, sillä tulokset siirtyvät suoraan mittarista sovellukseen ja sinne voi tehdä tarvittavat merkinnät.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Webropol – kysely, jonka avulla kerättiin käyttäjäkokemuksia CONTOUR® NEXT ONE – mittarin ja CONTOUR® DIABETES – sovelluksen käytöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville hyödyllistä tietoa CONTOUR® NEXT ONE – mittarin ja siihen liittyvän sovelluksen käyttäjäkokemuksista.
Opinnäytetyötä varten laadittiin Webropol – kysely, joka avattiin sosiaalisen median eri sivustoille kolmeksi viikoksi syyskuussa 2017. Se sisälsi 15 väittämää liittyen mittarin ja sovelluksen ominaisuuksiin. Kyselyn mukana oli saatekirje, josta selvisi tutkimuksen tarkoitus ja tavoite. Kysely myös esitestattiin ennen varsinaista aineistonkeruuta, jotta väittämistä saatiin mahdollisimman hyvät.
Kyselyyn vastasi seitsemän (n=7) henkilöä. Yleisesti ottaen mittariin ja sovellukseen oltiin tyytyväisiä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Kyselyyn vastanneiden määrän jäädessä näin vähäiseksi tulosten luotettavuus kärsii.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Webropol – kysely, jonka avulla kerättiin käyttäjäkokemuksia CONTOUR® NEXT ONE – mittarin ja CONTOUR® DIABETES – sovelluksen käytöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville hyödyllistä tietoa CONTOUR® NEXT ONE – mittarin ja siihen liittyvän sovelluksen käyttäjäkokemuksista.
Opinnäytetyötä varten laadittiin Webropol – kysely, joka avattiin sosiaalisen median eri sivustoille kolmeksi viikoksi syyskuussa 2017. Se sisälsi 15 väittämää liittyen mittarin ja sovelluksen ominaisuuksiin. Kyselyn mukana oli saatekirje, josta selvisi tutkimuksen tarkoitus ja tavoite. Kysely myös esitestattiin ennen varsinaista aineistonkeruuta, jotta väittämistä saatiin mahdollisimman hyvät.
Kyselyyn vastasi seitsemän (n=7) henkilöä. Yleisesti ottaen mittariin ja sovellukseen oltiin tyytyväisiä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Kyselyyn vastanneiden määrän jäädessä näin vähäiseksi tulosten luotettavuus kärsii.