Kehittämistyö terapiapallojen hyödyntämisestä oppitunneilla : harjoitusohjelma ykkösluokkalaisille
Aarnio, Heidi; Kumpulainen, Pinja (2017)
Aarnio, Heidi
Kumpulainen, Pinja
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820296
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli laatia ala-asteen ensimmäiselle luokalle terapiapalloilla toteutettava harjoitusohjelma. Ohjelman tavoitteena oli vähentää koulussa tapahtuvaa passiivista istumista lisäämällä tuntien aikaista fyysistä aktiivisuutta lyhyellä harjoitusohjelmalla, sekä kehittää erityisesti tasapainoa ja keskivartalon hallintaa niihin suunnatuilla liikkeillä. Toteutimme opinnäytetyömme toimintatutkimuksen spiraalimallin mukaisesti niin, että se sisälsi kolme sykliä. Yhteen sykliin kuului harjoitusohjelman suunnittelu, sen toteuttaminen, palautteen keruu ja sen reflektointi.
Harjoitusohjelma koostui kymmenestä tasapainoa ja keskivartalon hallintaa kehittävästä liikkeestä. Harjoitusohjelmassa oppilaiden tuli tehdä yhden toteutuskerran aikana kuusi erilaista liikettä niin, että jokaisen kesto oli noin 30 sekuntia. Jokainen liike suoritettiin istuen pallon päällä, jotta ne voitaisiin toteuttaa pienessäkin luokkatilassa turvallisesti.
Opinnäytetyömme toteutettiin alakoulun ensimmäiselle luokalle, jossa oli 19 oppilasta. Terapiapalloja luokassa oli kolme. Työ toteutettiin kevätlukukauden kolmena viimeisenä kuukautena. Tänä aikana laadimme luokkaan harjoitusohjelman, keräsimme palautteen ja kehitimme ohjelmaa kaksi kertaa. Palautetta ohjelmasta kerättiin sekä laadullisilla että määrällisillä aineistonkeruumenetelmillä. Opettajaa haastateltiin avoimilla kysymyksillä, oppilaiden mielipiteitä mitattiin yksinkertaisella kyselylomakkeella sekä harjoitusohjelman liikkeiden suorituksia analysoitiin videokuvan avulla.
Kehittämistyö oli onnistunut, sekä opettajalta että oppilailta saatu palaute oli positiivista. Opettaja koki harjoitusohjelman olevan vaivaton sekä toimiva lisä koulun arkeen, ja hän piti aktiivisuuden lisääntymistä luokassa oppilaiden kannalta tärkeänä asiana. Harjoitusohjelman liikkeet olivat oppilaille selkeät ja niiden ohjeissa käytetyt mielikuvat tukivat oikeanlaista suorittamista hyvin. Harjoitusohjelma innosti ja motivoi oppilaita terapiapalloilla harjoitteluun ja he suorittivat liikkeitä ohjeiden mukaisesti. Syklien määrä oli sopiva, niiden avulla saimme muokattua harjoitusohjelmasta oppilaille mieleisen, sopivan haastavan sekä aktiivisuuteen kannustavan.
Harjoitusohjelma koostui kymmenestä tasapainoa ja keskivartalon hallintaa kehittävästä liikkeestä. Harjoitusohjelmassa oppilaiden tuli tehdä yhden toteutuskerran aikana kuusi erilaista liikettä niin, että jokaisen kesto oli noin 30 sekuntia. Jokainen liike suoritettiin istuen pallon päällä, jotta ne voitaisiin toteuttaa pienessäkin luokkatilassa turvallisesti.
Opinnäytetyömme toteutettiin alakoulun ensimmäiselle luokalle, jossa oli 19 oppilasta. Terapiapalloja luokassa oli kolme. Työ toteutettiin kevätlukukauden kolmena viimeisenä kuukautena. Tänä aikana laadimme luokkaan harjoitusohjelman, keräsimme palautteen ja kehitimme ohjelmaa kaksi kertaa. Palautetta ohjelmasta kerättiin sekä laadullisilla että määrällisillä aineistonkeruumenetelmillä. Opettajaa haastateltiin avoimilla kysymyksillä, oppilaiden mielipiteitä mitattiin yksinkertaisella kyselylomakkeella sekä harjoitusohjelman liikkeiden suorituksia analysoitiin videokuvan avulla.
Kehittämistyö oli onnistunut, sekä opettajalta että oppilailta saatu palaute oli positiivista. Opettaja koki harjoitusohjelman olevan vaivaton sekä toimiva lisä koulun arkeen, ja hän piti aktiivisuuden lisääntymistä luokassa oppilaiden kannalta tärkeänä asiana. Harjoitusohjelman liikkeet olivat oppilaille selkeät ja niiden ohjeissa käytetyt mielikuvat tukivat oikeanlaista suorittamista hyvin. Harjoitusohjelma innosti ja motivoi oppilaita terapiapalloilla harjoitteluun ja he suorittivat liikkeitä ohjeiden mukaisesti. Syklien määrä oli sopiva, niiden avulla saimme muokattua harjoitusohjelmasta oppilaille mieleisen, sopivan haastavan sekä aktiivisuuteen kannustavan.