Kauniaisten kaupungin ruotsinkielisten päiväkotien aloituskäytänteiden toteutuminen ja huoltajien kokemukset
Auvinen, Sini; Jaanila, Julia (2017)
Auvinen, Sini
Jaanila, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820276
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten päivähoidon aloituskäytänteet ovat toteutuneet Kauniaisten ruotsinkielisissä päiväkodeissa syksyllä 2017 aloittaneiden lasten perheiden kohdalla ja selvittää huoltajien kokemuksia niistä. Tavoitteena oli saada selville, tuleeko aloituskäytänteiden toteuttamiseen kiinnittää lisää huomiota ja miten niitä voisi kehittää tulosten perusteella. Aihe opinnäytetyöhön nousi Kauniaisten kaupungilta, sillä oli ilmennyt, että aloituskäytänteistä kotikäynnin järjestämistä oli aiemmin laiminlyöty joissain päiväkodeissa. Syksyllä 2017 varhaiskasvatussuunnitelmien muututtua velvoittaviksi, tulee Kauniaisten kaupungin päiväkotien toteuttaa paikallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt aloituskäytänteet.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu teoriatiedosta koskien aloituskäytänteitä, lapsen ja perheen elämänmuutosta päivähoidon alkaessa, kiintymyssuhdetta, omahoitajuutta sekä kasvatuskumppanuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisin kyselylomakkein, jotka sisälsivät pääasiassa avoimia kysymyksiä. Kyselylomake tavoitti 91 perhettä ja vastauksia palautui 17. Tuloksista selvisi, että aloituskäytänteistä päiväkotivierailu ja pehmeä lasku oli tarjottu kaikille perheille, mutta kotikäynnin tarjoamisessa oli puutteita. Huoltajien kokemukset aloituskäytänteistä olivat pääsääntöisesti positiivisia ja he kokivat aloituskäytänteet hyödyllisiksi päiväkodin aloitukselle. Tyytyväisyyttä aloituskäytänteisiin lisäsi huoltajien mielipiteiden huomioiminen. Pieni osa vastaajista olisi toivonut enemmän tukea, kun taas osa ei kokenut tarvitsevansa tukea lainkaan. Tutkimustulokset voisivat toimia liikkeellepanijana kohti tulevaisuutta, jossa velvoitettuja aloituskäytänteitä toteutetaan jokaisessa Kauniaisten kaupungin päiväkodissa, huomioiden jokaisen perheen yksilöllisyyden.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu teoriatiedosta koskien aloituskäytänteitä, lapsen ja perheen elämänmuutosta päivähoidon alkaessa, kiintymyssuhdetta, omahoitajuutta sekä kasvatuskumppanuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisin kyselylomakkein, jotka sisälsivät pääasiassa avoimia kysymyksiä. Kyselylomake tavoitti 91 perhettä ja vastauksia palautui 17. Tuloksista selvisi, että aloituskäytänteistä päiväkotivierailu ja pehmeä lasku oli tarjottu kaikille perheille, mutta kotikäynnin tarjoamisessa oli puutteita. Huoltajien kokemukset aloituskäytänteistä olivat pääsääntöisesti positiivisia ja he kokivat aloituskäytänteet hyödyllisiksi päiväkodin aloitukselle. Tyytyväisyyttä aloituskäytänteisiin lisäsi huoltajien mielipiteiden huomioiminen. Pieni osa vastaajista olisi toivonut enemmän tukea, kun taas osa ei kokenut tarvitsevansa tukea lainkaan. Tutkimustulokset voisivat toimia liikkeellepanijana kohti tulevaisuutta, jossa velvoitettuja aloituskäytänteitä toteutetaan jokaisessa Kauniaisten kaupungin päiväkodissa, huomioiden jokaisen perheen yksilöllisyyden.