Yrityksen uuden brändin lanseeraussuunnitelma
Kirjavainen, Veera (2017)
Kirjavainen, Veera
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksi antaneessa yrityksessä oltiin päätetty muuttaa yrityksen nimi ja samalla siihen tiiviisti liitoksissa ollut brändi. Yrityksen aiempi nimi on paikkaan sidottu ja myös rajaa asiakaskunnan koskemaan vain työterveyspuolen asiakkaita. Yrityksen päätoimipisteen muuton ja tulevan asiakaskunnan laajenemisen johdosta uusi nimi oltiin päätetty vaihtaa 1.1.2018. Opinnäytetyöprosessin alkaessa yrityksessä oli jo päätetty uusi nimi sekä logo, ja lisäksi valmiina oli pohja graafiselle ohjeistolle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä yritykselle suunnitelma uuden brändin lanseerausta varten. Tavoitteena lanseerauksessa on saada yrityksen uusi nimi ja brändi mahdollisimman nopeasti ja mutkattomasti tutuiksi asiakkaille ja muille tärkeille sidosryhmille. Lisäksi tavoitteena on, että asiakkaiden silmissä yrityksen uusi brändi olisi tähän päivään sopiva, muista erottuva ja kiinnostava.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se koostuu kahdesta osasta: produktista eli lanseeraussuunnitelmasta sekä opinnäytetyöraportista. Produktin teon pohjana olivat yrityksen viestintäpäällikön haastattelut, SWOT-analyysi, benchmarking-analyysi sekä työskennellessä saadut muut tiedot. Produkti on erillinen dokumentti ja sen saa luettavaksi erikseen pyydettäessä. Siinä esitetään ulkoisen ja sisäisen viestinnän kautta yritykselle sopivia markkinointiviestinnän kanavia ja keinoja. Lisäksi produktissa esitetään budjettihahmotelma, operatiivinen suunnitelma sekä muita yrityksen kanssa sovittuja pienempiä yksityiskohtia. Opinnäytetyöraportti muodostuu lanseeraukseen olennaisesti liittyvästä teoreettisesta viitekehyksestä, produktin sisällön esittelystä pääpiirteittäin sekä tehdyistä johtopäätöksistä.
Opinnäytetyötä voidaan pitää onnistuneena, mikäli toimeksiantajayritys käyttää lanseerauksen markkinoinnissaan produktissa esitettyjä markkinointiviestinnän kanavia ja keinoja. Lanseerauksen ajankohta sijoittuu suurimmaksi osaksi opinnäytetyön ulkopuolelle, ja tästä syystä opinnäytetyöraportissa ei käsitellä lanseeraussuunnitelman onnistuneisuutta. Toimeksiantajayritys oli hyvin tyytyväinen saamaansa lanseeraussuunnitelmaan ja sitä tullaan soveltuvin osin käyttämään lanseerauksen ohjenuorana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä yritykselle suunnitelma uuden brändin lanseerausta varten. Tavoitteena lanseerauksessa on saada yrityksen uusi nimi ja brändi mahdollisimman nopeasti ja mutkattomasti tutuiksi asiakkaille ja muille tärkeille sidosryhmille. Lisäksi tavoitteena on, että asiakkaiden silmissä yrityksen uusi brändi olisi tähän päivään sopiva, muista erottuva ja kiinnostava.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se koostuu kahdesta osasta: produktista eli lanseeraussuunnitelmasta sekä opinnäytetyöraportista. Produktin teon pohjana olivat yrityksen viestintäpäällikön haastattelut, SWOT-analyysi, benchmarking-analyysi sekä työskennellessä saadut muut tiedot. Produkti on erillinen dokumentti ja sen saa luettavaksi erikseen pyydettäessä. Siinä esitetään ulkoisen ja sisäisen viestinnän kautta yritykselle sopivia markkinointiviestinnän kanavia ja keinoja. Lisäksi produktissa esitetään budjettihahmotelma, operatiivinen suunnitelma sekä muita yrityksen kanssa sovittuja pienempiä yksityiskohtia. Opinnäytetyöraportti muodostuu lanseeraukseen olennaisesti liittyvästä teoreettisesta viitekehyksestä, produktin sisällön esittelystä pääpiirteittäin sekä tehdyistä johtopäätöksistä.
Opinnäytetyötä voidaan pitää onnistuneena, mikäli toimeksiantajayritys käyttää lanseerauksen markkinoinnissaan produktissa esitettyjä markkinointiviestinnän kanavia ja keinoja. Lanseerauksen ajankohta sijoittuu suurimmaksi osaksi opinnäytetyön ulkopuolelle, ja tästä syystä opinnäytetyöraportissa ei käsitellä lanseeraussuunnitelman onnistuneisuutta. Toimeksiantajayritys oli hyvin tyytyväinen saamaansa lanseeraussuunnitelmaan ja sitä tullaan soveltuvin osin käyttämään lanseerauksen ohjenuorana.