Vaateketju X:n kanta-asiakkaiden mielikuvat tuotemerkki Y:stä
Niemi, Outi (2010)
Niemi, Outi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108681
Tiivistelmä
Pärjätäkseen kiristyvässä kilpailussa yritysten on erottauduttava kilpailijoistaan. Brandin rakentaminen ja kehittäminen ovat tärkeitä työkaluja, sillä tuotemielikuvat ohjaavat kuluttajien valintoja ostotilanteissa. Tämän opinnäytetyön teoriaosa koostuu mielikuvien muodostumisesta ja brandin rakentamisesta, ja olen pohtinut, olisiko tuotemerkki Y:ssä brandin aineksia.
Tämän kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa vaateketju X:n kanta-asiakkaiden mielikuvista vaateketju X:n omasta tuotemerkistä (Y). Kyselyn avulla oli tarkoitus saada tietoa mielikuvista, joita kanta-asiakkailla on tuotemerkki Y:stä ja siihen liittyvästä mainonnasta. Tavoitteena oli myös vertailla mahdollisia eroja iän ja sukupuolen välillä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli yritys Z.
Tutkimus on empiirinen kokonaistutkimus, jossa perusjoukkona ovat vaateketju X:n kanta-asiakkaat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmalla tehtyä sähköistä kyselylomaketta. Kysely lähetettiin sähköpostitse 10 100 kanta-asiakkaalle. Vastauksia saatiin 940 kappaletta. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimus osoittaa, että tuotemerkki Y on kanta-asiakkaille tuttu ja mielikuvat merkistä ovat myönteisiä. Erottuvaksi tuotemerkiksi sitä ei kuitenkaan mielletä. Tuotemerkkiä ei myöskään tiedetty vaateketju X:n omaksi merkiksi. Tutkimustulosten perusteella tuotemerkkiä ei voida pitää brandina, mutta tulosten avulla on mahdollista saada kehitysideoita tuotemerkin vahvistamiseen ja kehittämiseen.
It is very hard to find the ways to separate your brand from the competitor’s brands. Building and developing the brand are the perfect ways to compete in the market. The theory of this thesis consist of forming and building of a brand. The purpose of this quantitative inquiry is to collect information about visions considering trademark Y, which is chain store X’s own trademark. The target group was the customers of chain store X all around Finland. The aim was to compare the difference between sex and age.
This research is an empirical analysis. The inquiry, which was made by the Webropol program, was sent by email to 10,000 customers. The number of responses was 940, which was favourable. The results were analysed by SPSS program.
The visions of trademark Y are positive and- the trademark is a well-known brand among chain store X’s customers. However, customers don’t see trademark Y outstanding and they haven’t seen advertising of trademark Y very often. I wouldn’t say trademark Y is a brand but this analysis tells many ways to develop and confirm the trademark.
Tämän kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa vaateketju X:n kanta-asiakkaiden mielikuvista vaateketju X:n omasta tuotemerkistä (Y). Kyselyn avulla oli tarkoitus saada tietoa mielikuvista, joita kanta-asiakkailla on tuotemerkki Y:stä ja siihen liittyvästä mainonnasta. Tavoitteena oli myös vertailla mahdollisia eroja iän ja sukupuolen välillä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli yritys Z.
Tutkimus on empiirinen kokonaistutkimus, jossa perusjoukkona ovat vaateketju X:n kanta-asiakkaat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmalla tehtyä sähköistä kyselylomaketta. Kysely lähetettiin sähköpostitse 10 100 kanta-asiakkaalle. Vastauksia saatiin 940 kappaletta. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimus osoittaa, että tuotemerkki Y on kanta-asiakkaille tuttu ja mielikuvat merkistä ovat myönteisiä. Erottuvaksi tuotemerkiksi sitä ei kuitenkaan mielletä. Tuotemerkkiä ei myöskään tiedetty vaateketju X:n omaksi merkiksi. Tutkimustulosten perusteella tuotemerkkiä ei voida pitää brandina, mutta tulosten avulla on mahdollista saada kehitysideoita tuotemerkin vahvistamiseen ja kehittämiseen.
It is very hard to find the ways to separate your brand from the competitor’s brands. Building and developing the brand are the perfect ways to compete in the market. The theory of this thesis consist of forming and building of a brand. The purpose of this quantitative inquiry is to collect information about visions considering trademark Y, which is chain store X’s own trademark. The target group was the customers of chain store X all around Finland. The aim was to compare the difference between sex and age.
This research is an empirical analysis. The inquiry, which was made by the Webropol program, was sent by email to 10,000 customers. The number of responses was 940, which was favourable. The results were analysed by SPSS program.
The visions of trademark Y are positive and- the trademark is a well-known brand among chain store X’s customers. However, customers don’t see trademark Y outstanding and they haven’t seen advertising of trademark Y very often. I wouldn’t say trademark Y is a brand but this analysis tells many ways to develop and confirm the trademark.