Suomalaisen pienpanimon kansainvälistyminen : kohdemaana Sveitsi
Toivanen, Tatu (2017)
Toivanen, Tatu
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820333
Tiivistelmä
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli tutkia Sveitsiä markkina-alueena suomalaiselle pienpanimon tuotteelle. Työssä ei ole nostettu yhtä panimoa tai tuotetta esille, vaan se on avoimesti käytettävissä apuna kaikille kansainvälistymisestä kiinnostuneille pienpanimoille. Työn tavoitteena on luoda kattava tietopaketti, jonka pohjalta voidaan lähteä suunnittelemaan kansainvälisille markkinoille siirtymistä.
Teoriaosuudessa kerrotaan, mitä asioita tulisi ottaa huomioon kansainvälistymisen alkutaipaleella. Työ tehtiin pöytälaatikkotutkimuksena ja siinä on esitelty useita erilaisia analyysityökaluja, joiden avulla päästään tutustumaan niin yrityksen sisäisiin valmiuksiin kuin myös toimintaympäristön mahdollisuuksiin ja haasteisiin.
Empiriaosuudessa analysoidaan Sveitsin potentiaalia suomalaisen pienpanimotuotteen vientimaana. Tutkimusta on tehty PESTEL-analyysin avulla, ja tiedot on hankittu omien henkilökohtaisten kokemusten ja suhteiden kautta sekä tutkimalla useita kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tuloksena nähdään, että pienpanimotuotteilla on potentiaalia menestyä Sveitsin markkinoilla. Hankaloittavina tekijöinä ovat Sveitsin vahva talousasema ja tietyille tuotteille asetetut kalliit vientiverot sekä kilpailu. Sveitsin markkinoilta löytyy vastaavia, mutta ei täysin samoja tuotteita, joten kilpailuedun saavuttaminen on myös menestystä hankaloittava tekijä. Jatkotutkimuksena voisi tehdä laajan markkinatutkimuksen Sveitsistä.
Teoriaosuudessa kerrotaan, mitä asioita tulisi ottaa huomioon kansainvälistymisen alkutaipaleella. Työ tehtiin pöytälaatikkotutkimuksena ja siinä on esitelty useita erilaisia analyysityökaluja, joiden avulla päästään tutustumaan niin yrityksen sisäisiin valmiuksiin kuin myös toimintaympäristön mahdollisuuksiin ja haasteisiin.
Empiriaosuudessa analysoidaan Sveitsin potentiaalia suomalaisen pienpanimotuotteen vientimaana. Tutkimusta on tehty PESTEL-analyysin avulla, ja tiedot on hankittu omien henkilökohtaisten kokemusten ja suhteiden kautta sekä tutkimalla useita kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tuloksena nähdään, että pienpanimotuotteilla on potentiaalia menestyä Sveitsin markkinoilla. Hankaloittavina tekijöinä ovat Sveitsin vahva talousasema ja tietyille tuotteille asetetut kalliit vientiverot sekä kilpailu. Sveitsin markkinoilta löytyy vastaavia, mutta ei täysin samoja tuotteita, joten kilpailuedun saavuttaminen on myös menestystä hankaloittava tekijä. Jatkotutkimuksena voisi tehdä laajan markkinatutkimuksen Sveitsistä.