Työnantajakuvan merkitys rekrytoinnissa potentiaalisten työnhakijoiden näkökulmasta : Case: Henkilöstöpalveluyritys Go On Yhtiöt
Pohjonen, Salla-Sofia (2017)
Pohjonen, Salla-Sofia
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820351
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli rekrytointia henkilöstöpalveluyrityksen kautta ja sen herättämiä mielikuvia potentiaalisten työnhakijoiden keskuudessa. Tutkin, millaisia mielikuvia opiskelijoilla on henkilöstöpalveluyrityksistä sekä miten tärkeänä he kokevat työnantajakuvan merkityksen työnhaussa.
Tulosten pohjalta tavoitteena oli tehdä kehitysehdotuksia, joita toimeksian- tajayritys voi hyödyntää tulevaisuudessa. Kehitysehdotusten avulla toi- meksiantajayritys voi tehdä toimenpiteitä vahvistaakseen työnantajaku- vaansa ja tätä kautta olla houkuttelevampi työnantaja potentiaalisten työn- hakijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin henkilöstöpalvelualaa ja rekrytointia sekä mainetta ja työnantajakuvaa. Empiirisessä osassa toteutettiin työpaja Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoille eli Go On Lahden potentiaalisil- le työnhakijoille. Työpajassa käsiteltiin mielikuvia henkilöstöpalvelualasta sekä työnantajakuvan merkitystä rekrytoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvali- tatiivisena tutkimuksena lokakuussa 2017 ja siinä käytettiin kehittävää tut- kimusotetta, jonka tarkoituksena on ilmiön syvällinen ymmärtäminen.
Tulosten mukaan opiskelijoiden mielikuvat henkilöstöpalvelualasta olivat melko negatiivisia sekä vuokratyöpainotteisia. Tuloksista selviää, että opiskelijat kokivat työnantajakuvalla olevan merkitystä työnhakutilantees- sa. He pitivät työnantajakuvan kannalta merkityksellisinä seikkoina muun muassa yrityksen arvoja, viestintää ja henkilöstön ammattimaisuutta. Työnhakuprosessissa he arvostivat helppoutta ja nopeutta.
Tulosten pohjalta löydettiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle sen houkuttelevuuden lisäämiseksi ja työnantajakuvan parantamiseksi. Kes- keisimmät kehitysehdotukset olivat työnhakijalähtöinen ajattelu, ulkoinen viestintä sekä ammattitaidon näyttäminen.
Tulosten pohjalta tavoitteena oli tehdä kehitysehdotuksia, joita toimeksian- tajayritys voi hyödyntää tulevaisuudessa. Kehitysehdotusten avulla toi- meksiantajayritys voi tehdä toimenpiteitä vahvistaakseen työnantajaku- vaansa ja tätä kautta olla houkuttelevampi työnantaja potentiaalisten työn- hakijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin henkilöstöpalvelualaa ja rekrytointia sekä mainetta ja työnantajakuvaa. Empiirisessä osassa toteutettiin työpaja Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoille eli Go On Lahden potentiaalisil- le työnhakijoille. Työpajassa käsiteltiin mielikuvia henkilöstöpalvelualasta sekä työnantajakuvan merkitystä rekrytoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvali- tatiivisena tutkimuksena lokakuussa 2017 ja siinä käytettiin kehittävää tut- kimusotetta, jonka tarkoituksena on ilmiön syvällinen ymmärtäminen.
Tulosten mukaan opiskelijoiden mielikuvat henkilöstöpalvelualasta olivat melko negatiivisia sekä vuokratyöpainotteisia. Tuloksista selviää, että opiskelijat kokivat työnantajakuvalla olevan merkitystä työnhakutilantees- sa. He pitivät työnantajakuvan kannalta merkityksellisinä seikkoina muun muassa yrityksen arvoja, viestintää ja henkilöstön ammattimaisuutta. Työnhakuprosessissa he arvostivat helppoutta ja nopeutta.
Tulosten pohjalta löydettiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle sen houkuttelevuuden lisäämiseksi ja työnantajakuvan parantamiseksi. Kes- keisimmät kehitysehdotukset olivat työnhakijalähtöinen ajattelu, ulkoinen viestintä sekä ammattitaidon näyttäminen.