Jeesus katsoo mua : Rippikoulu kehitysvammaisen nuoren itsetunnon ja itsenäistymistaitojen kehittäjänä
Visakko, Sanni (2017)
Visakko, Sanni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620002
Tiivistelmä
Visakko, Sanni
Jeesus katsoo mua. Rippikoulu kehitysvammaisen nuoren itsetunnon ja itsenäistymistaitojen kehittäjänä. Helsinki, syksy 2017, 43 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK), diakoni. Diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää rippikoulun ohjaajien ajatuksia siitä, miten rippikoulun käyminen vaikuttaa kehitysvammaisen nuoren itsetunnon ja itsenäistymistaitojen kehitykseen. Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruumenetelminä olivat kysely ja osallistuva havainnointi.
Kyselyyn vastasi 10 henkilöä. Kyselyissä selvitettiin rippikoulun ohjaajien näkemyksiä siitä, mitä rippikoulu oli antanut kehitysvammaisille nuorille ja millaisia hyviä kokemuksia he olivat sieltä saaneet. Aineisto koostui kyselyiden vastauksista ja havainnointipäiväkirjasta. Analyysikeinona käytettiin sisällönanalyysiä ja kyselyistä saatu aineisto teemoiteltiin. Teemoittelun apuna oli käsitekartta.
Tulosten mukaan kehitysvammaiset nuoret saivat rippikoulusta uusia ystäviä, oppivat uusia taitoja ja vahvistivat jo osaamaansa sekä oppivat luottamaan uusiin aikuisiin. Erityisen tärkeänä kokemuksena pidettiin konfirmaatiota ja rippijuhlaa. Rippikoulun nähtiin olevan tärkeä osa nuoren itsenäistymistä ja aikuistumista.
Jeesus katsoo mua. Rippikoulu kehitysvammaisen nuoren itsetunnon ja itsenäistymistaitojen kehittäjänä. Helsinki, syksy 2017, 43 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK), diakoni. Diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää rippikoulun ohjaajien ajatuksia siitä, miten rippikoulun käyminen vaikuttaa kehitysvammaisen nuoren itsetunnon ja itsenäistymistaitojen kehitykseen. Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruumenetelminä olivat kysely ja osallistuva havainnointi.
Kyselyyn vastasi 10 henkilöä. Kyselyissä selvitettiin rippikoulun ohjaajien näkemyksiä siitä, mitä rippikoulu oli antanut kehitysvammaisille nuorille ja millaisia hyviä kokemuksia he olivat sieltä saaneet. Aineisto koostui kyselyiden vastauksista ja havainnointipäiväkirjasta. Analyysikeinona käytettiin sisällönanalyysiä ja kyselyistä saatu aineisto teemoiteltiin. Teemoittelun apuna oli käsitekartta.
Tulosten mukaan kehitysvammaiset nuoret saivat rippikoulusta uusia ystäviä, oppivat uusia taitoja ja vahvistivat jo osaamaansa sekä oppivat luottamaan uusiin aikuisiin. Erityisen tärkeänä kokemuksena pidettiin konfirmaatiota ja rippijuhlaa. Rippikoulun nähtiin olevan tärkeä osa nuoren itsenäistymistä ja aikuistumista.