"Erityisesti ensimmäinen päivä pelotti" : Huoltajien kokemuksia ja toiveita koskien lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta
Kallio, Petra (2017)
Kallio, Petra
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä huoltajilta tietoa, jonka perusteella yhteistyöpäiväkoti voisi arvioida aloituskäytäntöjen kehittämisen tarvetta. Lisäksi selvitettiin huoltajien tunteita ja mietteitä koskien lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Aihe on jatkuvasti ajankohtainen varhaiskasvatuksessa. Tutkimus tukee huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä toiminnan kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhdessä Hämeenlinnalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen osallistui syksyllä 2017 alle 4-vuotiaana aloittaneiden lasten huoltajia. Aineisto kerättiin haastattelulomakkeella, johon huoltajat vastasivat itsenäisesti anonyymeina. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan huoltajien kokemukset päiväkodin aloituskäytännöistä ovat pääosin positiivisia, vaikka aloituskäytännöt ovat toteutuneet perheiden kohdalla osin vaihtelevasti. Huoltajien kokemuksissa korostuvat positiivisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitys sekä lapsen sopeutumisen ja päiväkodissa viihtymisen merkitys aloituskokemukselle. Kehittämisen kohteeksi nousi aloituskeskustelun ehdottaminen pidettäväksi perheiden kotona, sillä tämä oli toteutunut vain puolella vastaajista.
Kaikkien lomakkeeseen vastanneiden huoltajien tunteita ja ajatuksia leimaa huoli lapsen sopeutumisesta ja yksilöllisestä huomioimisesta päiväkodissa. Luottamuksellisen suhteen rakentumisen voidaan nähdä auttavan näihin huoliin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhdessä Hämeenlinnalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen osallistui syksyllä 2017 alle 4-vuotiaana aloittaneiden lasten huoltajia. Aineisto kerättiin haastattelulomakkeella, johon huoltajat vastasivat itsenäisesti anonyymeina. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan huoltajien kokemukset päiväkodin aloituskäytännöistä ovat pääosin positiivisia, vaikka aloituskäytännöt ovat toteutuneet perheiden kohdalla osin vaihtelevasti. Huoltajien kokemuksissa korostuvat positiivisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitys sekä lapsen sopeutumisen ja päiväkodissa viihtymisen merkitys aloituskokemukselle. Kehittämisen kohteeksi nousi aloituskeskustelun ehdottaminen pidettäväksi perheiden kotona, sillä tämä oli toteutunut vain puolella vastaajista.
Kaikkien lomakkeeseen vastanneiden huoltajien tunteita ja ajatuksia leimaa huoli lapsen sopeutumisesta ja yksilöllisestä huomioimisesta päiväkodissa. Luottamuksellisen suhteen rakentumisen voidaan nähdä auttavan näihin huoliin.