“PALJON MUKAVAMPI SE ON IHMISEN KANSSA NENÄKKÄIN HUASTELLA” : Perhekuntoutuksen asiakasvanhempien kokemuksia ja odotuksia digitalisaatiosta
Kähkönen, Johanna; Marttila, Emelia; Romppanen, Henna-Riikka; Styrman, Elina (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kähkönen, Johanna
Marttila, Emelia
Romppanen, Henna-Riikka
Styrman, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718382
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Johanna Kähkönen, Emelia Marttila, Henna-Riikka Romppanen & Elina Styrman. “Paljon mukavampi se on ihmisen kanssa nenäkkäin huastella” – Perhekuntoutuksen asiakasvanhempien kokemuksia ja odotuksia digitalisaatiosta. Pieksämäki, syksy 2017, 64 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli kerätä käyttäjätietoa asiakasnäkökulmasta digitalisaatiosta Diakonia-ammattikorkeakoulun Digisote-hankkeen osatoteutuksen tarpeeseen. Tarkoituksena oli tuoda esille asiakkaana olevan vanhemman käyttökokemuksia digitaalisista palveluista. Lisäksi halusimme selvittää, miten vanhempien tarpeet vastaavat heidän toiveitaan sähköisistä palveluista. Samalla tutkimme digitalisaation vaikutusta nykyajan vanhemmuuteen.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna perhekuntoutuksen asiakasvanhempia haastatellen. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmilla ei juurikaan käyttökokemuksia sosiaalialan sähköisistä palveluista ollut. Sähköiset palvelut kuitenkin näkyivät haastateltavien vanhempien perheiden arjessa. Haastateltavat olivat melko tyytyväisiä jo käyttämiinsä sähköisiin palveluihin ja toiveita uusille sähköisille palveluille ei juuri nähty. Digitalisaation koettiin helpottavan nykyperheiden elämää. Toisaalta digitalisaatio tuo vanhemmille haasteita rajojen asettamiseen lapsille ja perheen yhteiseen ajankäyttöön.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että digitalisaatio ei korvaa ihmiskontaktia asiakastyössä. Vanhemmat toivat esille huolta siitä, että suurin osa yhteiskunnan palveluista siirtyisi verkkoon. Digitalisaatiolla on merkittävä vaikutus nykyajan vanhemmuuteen. Digitalisaatio sosiaalialalla vaatii kehittyäkseen niin asiakaslähtöisyyttä kuin alan työtapojen muutosta.
Asiasanat: digitalisaatio, kasvatus, käyttökokemus, sähköiset palvelut, vanhemmuus
Johanna Kähkönen, Emelia Marttila, Henna-Riikka Romppanen & Elina Styrman. “Paljon mukavampi se on ihmisen kanssa nenäkkäin huastella” – Perhekuntoutuksen asiakasvanhempien kokemuksia ja odotuksia digitalisaatiosta. Pieksämäki, syksy 2017, 64 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli kerätä käyttäjätietoa asiakasnäkökulmasta digitalisaatiosta Diakonia-ammattikorkeakoulun Digisote-hankkeen osatoteutuksen tarpeeseen. Tarkoituksena oli tuoda esille asiakkaana olevan vanhemman käyttökokemuksia digitaalisista palveluista. Lisäksi halusimme selvittää, miten vanhempien tarpeet vastaavat heidän toiveitaan sähköisistä palveluista. Samalla tutkimme digitalisaation vaikutusta nykyajan vanhemmuuteen.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna perhekuntoutuksen asiakasvanhempia haastatellen. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmilla ei juurikaan käyttökokemuksia sosiaalialan sähköisistä palveluista ollut. Sähköiset palvelut kuitenkin näkyivät haastateltavien vanhempien perheiden arjessa. Haastateltavat olivat melko tyytyväisiä jo käyttämiinsä sähköisiin palveluihin ja toiveita uusille sähköisille palveluille ei juuri nähty. Digitalisaation koettiin helpottavan nykyperheiden elämää. Toisaalta digitalisaatio tuo vanhemmille haasteita rajojen asettamiseen lapsille ja perheen yhteiseen ajankäyttöön.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että digitalisaatio ei korvaa ihmiskontaktia asiakastyössä. Vanhemmat toivat esille huolta siitä, että suurin osa yhteiskunnan palveluista siirtyisi verkkoon. Digitalisaatiolla on merkittävä vaikutus nykyajan vanhemmuuteen. Digitalisaatio sosiaalialalla vaatii kehittyäkseen niin asiakaslähtöisyyttä kuin alan työtapojen muutosta.
Asiasanat: digitalisaatio, kasvatus, käyttökokemus, sähköiset palvelut, vanhemmuus