Unohdettu yksinäisyys : Video ikääntyneen yksinäisyydestä kotihoidossa opetusmateriaaliksi Centria-ammattikorkeakoululle
Lukkarila, Berit; Maukonen, Sonja; Kuki, Maarika (2017)
Lukkarila, Berit
Maukonen, Sonja
Kuki, Maarika
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa video opetusmateriaaliksi Centria-ammattikorkeakoulun hoitoalan opiskelijoille. Videon aiheena oli ikääntyneen yksinäisyys kotihoidossa. Ikääntyneiden määrä yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti, ja he elävät entistä pidempään, mikä tuo hoitoalan ammattilaisille lisää vastuuta. Videon tavoitteena oli tehdä opiskelijat tietoisemmaksi aiheesta ja lisätä heidän valmiuksiaan tunnistaa sekä tätä kautta reagoida ikäihmisen yksinäisyyteen. Ajatuksena oli nostaa esiin aiheen merkityksellisyys ja herättää opiskelijat huomaamaan, miten kokonaisvaltaista yksinäisyys voi olla ikäihmisen näkökulmasta kuvattuna.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi tietoa ikääntyneen yksinäisyyden syistä ja seurauksista sekä sen tunnistamisesta. Tietoperustassa käsiteltiin kotihoidon roolia sekä merkitystä yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Siinä tuotiin esille yksinäisyyden eri muotoja ja kuvattiin, millaista vanhuksen kokema yksinäisyys on. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sitä, millainen video on oppimismenetelmänä.
Opinnäytetyöprosessi eteni projektin vaiheiden mukaisesti. Videon idea nousi esiin käytännön hoitotyössä tehdyistä havainnoista. Video perustui kirjoittamaamme käsikirjoitukseen ja siinä esiintyvät henkilöt olivat harrastelijateatterin näyttelijöitä. Videolla tuotiin esille yksinäisen vanhuksen arjen todellisuus ja hoitajan käynnin tärkeys. Kuvaaminen ja viimeistely tehtiin yhteistyössä Centria-ammattikorkeakoulun mediasuunnittelijan kanssa. Video näytettiin Centria-ammattikorkeakoulun hoitotyötä opiskelevalle ryhmälle ja heiltä saatu palaute oli hyvää. Video koettiin todenmukaiseksi, ajatuksia herättäväksi ja koskettavaksi.
Jatkokehittämisideana video voisi toimia keskustelun herättäjänä myös muille hoitoalan työntekijöille, jolloin tavoitteena olisi lisätä alalla toimivien ammattilaisten tietoisuutta koskien ikääntyneiden yksinäisyyttä sekä saada heidät puuttumaan herkemmin työelämässä vastaan tuleviin tilanteisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi tietoa ikääntyneen yksinäisyyden syistä ja seurauksista sekä sen tunnistamisesta. Tietoperustassa käsiteltiin kotihoidon roolia sekä merkitystä yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Siinä tuotiin esille yksinäisyyden eri muotoja ja kuvattiin, millaista vanhuksen kokema yksinäisyys on. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sitä, millainen video on oppimismenetelmänä.
Opinnäytetyöprosessi eteni projektin vaiheiden mukaisesti. Videon idea nousi esiin käytännön hoitotyössä tehdyistä havainnoista. Video perustui kirjoittamaamme käsikirjoitukseen ja siinä esiintyvät henkilöt olivat harrastelijateatterin näyttelijöitä. Videolla tuotiin esille yksinäisen vanhuksen arjen todellisuus ja hoitajan käynnin tärkeys. Kuvaaminen ja viimeistely tehtiin yhteistyössä Centria-ammattikorkeakoulun mediasuunnittelijan kanssa. Video näytettiin Centria-ammattikorkeakoulun hoitotyötä opiskelevalle ryhmälle ja heiltä saatu palaute oli hyvää. Video koettiin todenmukaiseksi, ajatuksia herättäväksi ja koskettavaksi.
Jatkokehittämisideana video voisi toimia keskustelun herättäjänä myös muille hoitoalan työntekijöille, jolloin tavoitteena olisi lisätä alalla toimivien ammattilaisten tietoisuutta koskien ikääntyneiden yksinäisyyttä sekä saada heidät puuttumaan herkemmin työelämässä vastaan tuleviin tilanteisiin.