Värimäärittely sosiaaliseen mediaan tuotetuissa videoissa
Väyrynen, Taru (2017)
Väyrynen, Taru
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120648
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kannattaako sosiaaliseen mediaan tuotetuissa pienen budjetin ja nopean aikataulun videoissa kiinnittää huomiota värimäärittelyyn. Työn tutkimuksellisessa osassa perehdytään väriopin, värimäärittelyn ja värikorjauksen perusteisiin ja tutkitaan värimäärittelyä osana sosiaaliseen mediaan tuotettuja videoita. Työssä analysoidaan, mihin asioihin värimäärittelyssä kannattaa kiinnittää huomiota. Opinnäytetyössä käydään läpi myös DaVinci Resolven ja Adobe Premiere Pron Lumetri Color Panelin hyödyntämistä nopean aikataulun värimäärittelyssä.
Työn tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Tietoperustaa täydennetään asiantuntijahaastattelulla. Tutkimustuloksia peilataan myös kirjoittajan omiin työkokemuksiin.
Tutkimuksessa käy ilmi, että vaikka sosiaaliseen mediaan tuotettujen videoiden ehdottomasti tärkein osa on niiden idea ja sisältö, ne tarvitsevat vahvan visuaalisen ulkomuodon tuekseen. Alati kasvavassa informaation tulvassa esimerkiksi Facebookin sisällä ja yhä yleistyvän sisältömarkkinoinnin seurauksena videoiden visuaalisuuteen täytyy panostaa, jotta video kiinnittää käyttäjän huomion – esimerkiksi värien avulla.
Työn tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Tietoperustaa täydennetään asiantuntijahaastattelulla. Tutkimustuloksia peilataan myös kirjoittajan omiin työkokemuksiin.
Tutkimuksessa käy ilmi, että vaikka sosiaaliseen mediaan tuotettujen videoiden ehdottomasti tärkein osa on niiden idea ja sisältö, ne tarvitsevat vahvan visuaalisen ulkomuodon tuekseen. Alati kasvavassa informaation tulvassa esimerkiksi Facebookin sisällä ja yhä yleistyvän sisältömarkkinoinnin seurauksena videoiden visuaalisuuteen täytyy panostaa, jotta video kiinnittää käyttäjän huomion – esimerkiksi värien avulla.