Työväline päiväkodin toiminnan laadun itsearviointiin
Vuorinen, Riitta (2017)
Vuorinen, Riitta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120674
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on design-tyyppinen toimintatutkimus, rajattu kehittämisprojekti.
Kehittämisprojektissa suunniteltiin, toteutettiin ja testattiin päiväkotiyksikön toiminnan laadun arviointia varten uudet kysymyslomakkeet työvälineeksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamien tavoitteiden seurantaa varten.
Opinnäytetyö aihe oli ajankohtainen, koska uudistunut valtakunnallinen normiohjaus, Varhaiskasvatuslaki (36/1973) ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 (Opetushallituksen määräys 39/011/2016), asettaa varhaiskasvatukselle toiminnallisia tavoitteita ja määrää varhaiskasvatuksen järjestäjälle toiminnan arviointivelvoitteen. Opinnäytetyön tekijä oli myös todennut, etteivät olemassa olevat itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmät (esim. ITE) sellaisenaan toimi päiväkotiyksikön itsearvioinnin ja laatuseurannan työvälineenä muuttuneessa tilanteessa.
Opinnäytetyö eteni kolmessa vaiheessa - varhaiskasvatuksen laadunhallinnan ja organisaation itsearvioinnin teoriat, työvälineen eli arviointikysymyslomakkeiden suunnittelu ja toteutus sekä kysymyslomakkeiden testaus kahden päiväkodin, kunnallisen ja yksityisen, toteuttamassa itsearvioinnissa.
Toteutetun testauksen ja saadun palautteen perusteella kehitetyt kysymyslomakkeet todettiin käyttökelpoiseksi päiväkodin toiminnan arviointiin. Lomakkeiden todettiin myös helpottavat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ymmärtämistä kasvatushenkilöstön parissa.
Kehittämisprojektissa suunniteltiin, toteutettiin ja testattiin päiväkotiyksikön toiminnan laadun arviointia varten uudet kysymyslomakkeet työvälineeksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamien tavoitteiden seurantaa varten.
Opinnäytetyö aihe oli ajankohtainen, koska uudistunut valtakunnallinen normiohjaus, Varhaiskasvatuslaki (36/1973) ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 (Opetushallituksen määräys 39/011/2016), asettaa varhaiskasvatukselle toiminnallisia tavoitteita ja määrää varhaiskasvatuksen järjestäjälle toiminnan arviointivelvoitteen. Opinnäytetyön tekijä oli myös todennut, etteivät olemassa olevat itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmät (esim. ITE) sellaisenaan toimi päiväkotiyksikön itsearvioinnin ja laatuseurannan työvälineenä muuttuneessa tilanteessa.
Opinnäytetyö eteni kolmessa vaiheessa - varhaiskasvatuksen laadunhallinnan ja organisaation itsearvioinnin teoriat, työvälineen eli arviointikysymyslomakkeiden suunnittelu ja toteutus sekä kysymyslomakkeiden testaus kahden päiväkodin, kunnallisen ja yksityisen, toteuttamassa itsearvioinnissa.
Toteutetun testauksen ja saadun palautteen perusteella kehitetyt kysymyslomakkeet todettiin käyttökelpoiseksi päiväkodin toiminnan arviointiin. Lomakkeiden todettiin myös helpottavat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ymmärtämistä kasvatushenkilöstön parissa.