Nettiparkki-toimintamallista seniorien tieto- ja viestintätekniikan oppimisympäristö
Vänni, Hanna (2017)
Vänni, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818625
Tiivistelmä
Vänni, Hanna. Nettiparkki-toimintamallista seniorien tieto- ja viestintätekniikan oppimisympäristö. S. 45, 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä tarkastellaan seniorien tieto- ja viestintätekniikan osaamista ja oppimista. Tarkastelu rajattiin Suomen Punaisen Ristin Mynämäen osastossa toimivaan Nettiparkkiin, jonka perusajatuksena on tarjota alueensa senioreille tieto- ja viestintätekniikan opastusta maksuttomasti. Opastajina Nettiparkissa on alueen syrjäytymisuhan alla olevia nuoria joko kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa.
Aihe on erittäin ajankohtainen ja moni taho onkin havahtunut tarjoamaan opastusta senioreille. Punainen Risti on kansalaisjärjestö, joka yleiskokouksessaan kesällä 2017 vahvisti toimintalinjauksensa, jossa yhtenä päätavoitteena on vaikuttamisen halu syrjäytymisen ja huono-osaisuuden vähenemisen puolesta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Nettiparkki-toimintamallin sopivuutta seniorien tieto- ja viestintätekniikan opetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli Webropol-kyselyä apuna käyttäen tutkia, miten Nettiparkin seniorikävijät käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa, millaisena oppimisympäristönä he pitävät Nettiparkkia ja millaisena he kokevat Nettiparkin tarjoaman opastuksen. Kysely toteutettiin keväällä 2017, vastaajia 23. Lisäksi työn tavoitteena oli tehdä Netti-parkki-toimintamallin käynnistämisestä prosessikuvaus, jonka avulla toimintamallia voi monistaa muihin Suomen Punaisen Ristin osastoihin. Toiminnan käynnistämisen tueksi suunniteltiin esite, jota Nettiparkki-toimintamallin esittelyssä osastoille voisi hyödyntää.
Webporol-kyselyn tulosten perustella voidaan päätellä, että Nettiparkki-toimintamalli sopii seniorien tieto- ja viestintätekniikan opetusmuodoksi. Nettiparkin opastus koettiin hyväksi ja oppimisympäristö kannustavaksi ja oppimista tukevaksi.
Opinnäytetyön vaikuttavuutta arvioitiin IOOI-mallin avulla ja analysoitiin työn vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia SWOT-analyysin avulla. Nettiparkki-toimintamallilla on paljon mahdollisuuksia digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Toimintamallin saama julkisuus vaikuttanee positiivisesti seniorien ajattelutapaan tieto- ja viestintätekniikkaa kohtaan.
Jatkotutkimusaiheina voisi selvittää, miten Nettiparkin käyttäjien tieto- ja viestintätekniikan osaaminen on muuttunut käyntien myötä. Lisäksi toiminnan käyn-nistäneissä osastoissa asiakastyytyväisyyskyselyn tekeminen olisi hyvä tehdä.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikka, digitalisaatio, ikääntyneet, toimintaympäristö, toimintamallit
Opinnäytetyössä tarkastellaan seniorien tieto- ja viestintätekniikan osaamista ja oppimista. Tarkastelu rajattiin Suomen Punaisen Ristin Mynämäen osastossa toimivaan Nettiparkkiin, jonka perusajatuksena on tarjota alueensa senioreille tieto- ja viestintätekniikan opastusta maksuttomasti. Opastajina Nettiparkissa on alueen syrjäytymisuhan alla olevia nuoria joko kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa.
Aihe on erittäin ajankohtainen ja moni taho onkin havahtunut tarjoamaan opastusta senioreille. Punainen Risti on kansalaisjärjestö, joka yleiskokouksessaan kesällä 2017 vahvisti toimintalinjauksensa, jossa yhtenä päätavoitteena on vaikuttamisen halu syrjäytymisen ja huono-osaisuuden vähenemisen puolesta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Nettiparkki-toimintamallin sopivuutta seniorien tieto- ja viestintätekniikan opetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli Webropol-kyselyä apuna käyttäen tutkia, miten Nettiparkin seniorikävijät käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa, millaisena oppimisympäristönä he pitävät Nettiparkkia ja millaisena he kokevat Nettiparkin tarjoaman opastuksen. Kysely toteutettiin keväällä 2017, vastaajia 23. Lisäksi työn tavoitteena oli tehdä Netti-parkki-toimintamallin käynnistämisestä prosessikuvaus, jonka avulla toimintamallia voi monistaa muihin Suomen Punaisen Ristin osastoihin. Toiminnan käynnistämisen tueksi suunniteltiin esite, jota Nettiparkki-toimintamallin esittelyssä osastoille voisi hyödyntää.
Webporol-kyselyn tulosten perustella voidaan päätellä, että Nettiparkki-toimintamalli sopii seniorien tieto- ja viestintätekniikan opetusmuodoksi. Nettiparkin opastus koettiin hyväksi ja oppimisympäristö kannustavaksi ja oppimista tukevaksi.
Opinnäytetyön vaikuttavuutta arvioitiin IOOI-mallin avulla ja analysoitiin työn vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia SWOT-analyysin avulla. Nettiparkki-toimintamallilla on paljon mahdollisuuksia digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Toimintamallin saama julkisuus vaikuttanee positiivisesti seniorien ajattelutapaan tieto- ja viestintätekniikkaa kohtaan.
Jatkotutkimusaiheina voisi selvittää, miten Nettiparkin käyttäjien tieto- ja viestintätekniikan osaaminen on muuttunut käyntien myötä. Lisäksi toiminnan käyn-nistäneissä osastoissa asiakastyytyväisyyskyselyn tekeminen olisi hyvä tehdä.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikka, digitalisaatio, ikääntyneet, toimintaympäristö, toimintamallit