Kommunikointia tuutin täydeltä : Räätälöidyn opetuksen ja oppimateriaalin vaikutus arjen kommunikaatioon päiväkodissa
Lindén, Sirpa (2010)
Lindén, Sirpa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108506
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on viittomakommunikaation opetus sekä selkeän ja helppokäyttöisen materiaalipaketin tuottaminen tilaustyönä erään päiväkodin henkilökunnalle. Tavoitteena oli selvittää, kuinka räätälöity opetus ja oppimateriaali vaikuttavat arjen kommunikaatioon päiväkodissa, jossa osalla lapsista on puheenviivästymä. Räätälöity opetus ja oppimateriaali tarkoittavat tässä opinnäytetyössä opetuksen ja oppimateriaalin yksilöllistämistä.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: produkti ja raportti. Produktissa räätälöin jo olemassa olevaa opetus- ja oppimateriaalia ja valmistin uutta. Produktin perustana ovat havainnoinnit ja haastattelu. Produktin tuottaminen esitellään raportissa.
Opinnäytetyö osoittaa, että räätälöity opetus ja oppimateriaali edistävät kommunikaatiota. Viittomien käyttö päiväkodin arjessa on edistänyt kommunikointiin keskittymistä, helpottanut puhutun kielen ymmärtämistä ja tuottamista sekä vähentänyt epäonnistuneista kommunikointiyrityksistä johtuvaa turhautumista.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: produkti ja raportti. Produktissa räätälöin jo olemassa olevaa opetus- ja oppimateriaalia ja valmistin uutta. Produktin perustana ovat havainnoinnit ja haastattelu. Produktin tuottaminen esitellään raportissa.
Opinnäytetyö osoittaa, että räätälöity opetus ja oppimateriaali edistävät kommunikaatiota. Viittomien käyttö päiväkodin arjessa on edistänyt kommunikointiin keskittymistä, helpottanut puhutun kielen ymmärtämistä ja tuottamista sekä vähentänyt epäonnistuneista kommunikointiyrityksistä johtuvaa turhautumista.