Kun lapsi sairastaa tulehduksellista suolistosairautta : ensitieto-opas vanhemmille
Alanen, Emilia; Auvinen, Tiia; Hämäläinen, Pia (2017)
Alanen, Emilia
Auvinen, Tiia
Hämäläinen, Pia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120616
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Crohn ja Colitis ry:lle oppaan sisältö sairastuneen lapsen vanhemmille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sairastavan lapsen vanhemmille tulehduksellisista suolistosairauksista. Tavoitteena myös oli saada vanhemmille ymmärrys lapsen sairaudesta sekä hoidosta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä tarkoitetaan tulehduksellisilla suolistosairauksilla, miten sairaus vaikuttaa lapsen elämään sekä millainen on hyvän oppaan tekstisisältö. Lisäksi tehtävänä oli luoda oppaan tekstisisältö opinnäytetyön teorian pohjalta.
Keskeisimpinä käsitteinä opinnäytetyössä olivat tulehdukselliset suolistosairaudet, lapsi ja perheen huomioiminen. Opinnäytetyössä rajattiin tulehdukselliset suolistosairaudet Crohnin tautiin ja haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Tulehduksellisista suolistosairauksista käytetään lyhennettä IBD, joka tulee englannin kielisistä sanoista Inflammatory Bowel Disease. Molemmat sairauksista ovat kroonisia, eikä parantavaa hoitoa ole vielä löydetty. Työssä on käsitelty lääke- ja leikkaushoitoa sekä muita huomioitavia asioita sairastaessa.
Sairaus vaikuttaa lapseen monin tavoin elämän eri vaiheissa. Se voi altistaa masennukselle ja muille psyykkisille oireille. Tulehdukselliset suolistosairaudet tuovat mukanaan myös somaattisia oireita esimerkiksi ripulia. Lapsen IBD tuo myös vanhemmille haasteita elämään, se vaikuttaa myös sisarusten väliseen suhteeseen. Jokaisen sairaus on kuitenkin yksilöllinen ja taudinkuvat voivat olla erilaisia. Laadukkaan oppaan tekstisisältö on työelämälähtöinen, mutta kuitenkin suunnattu käytäntöön sekä oikeaan elämään. Laadukkaan oppaan tekstisisällössä tulee korostaa lähdekriittisyyttä, sillä sisältö painottuu tutkimustiedon ympärille.
Opinnäytetyön teorian pohjalta tuotettiin oppaan tekstisisältö, jossa kerrotaan tulehduksellisista suolistosairauksista, niiden hoidosta ja elämisestä sairauden kanssa. Oppaassa otettiin huomioon lasten sairastuminen vanhemman näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena on kysely lasten vanhemmille, joilla opas on käytössä. Kyselyssä kartoitettaisiin oppaan hyödyllisyyttä ja tekstisisällön riittävyyttä. Toisena kehittämisehdotuksena on luoda teorian pohjalta havainnollistavia videoita vanhemmille, esimerkiksi tutkimuksien kulusta.
Keskeisimpinä käsitteinä opinnäytetyössä olivat tulehdukselliset suolistosairaudet, lapsi ja perheen huomioiminen. Opinnäytetyössä rajattiin tulehdukselliset suolistosairaudet Crohnin tautiin ja haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Tulehduksellisista suolistosairauksista käytetään lyhennettä IBD, joka tulee englannin kielisistä sanoista Inflammatory Bowel Disease. Molemmat sairauksista ovat kroonisia, eikä parantavaa hoitoa ole vielä löydetty. Työssä on käsitelty lääke- ja leikkaushoitoa sekä muita huomioitavia asioita sairastaessa.
Sairaus vaikuttaa lapseen monin tavoin elämän eri vaiheissa. Se voi altistaa masennukselle ja muille psyykkisille oireille. Tulehdukselliset suolistosairaudet tuovat mukanaan myös somaattisia oireita esimerkiksi ripulia. Lapsen IBD tuo myös vanhemmille haasteita elämään, se vaikuttaa myös sisarusten väliseen suhteeseen. Jokaisen sairaus on kuitenkin yksilöllinen ja taudinkuvat voivat olla erilaisia. Laadukkaan oppaan tekstisisältö on työelämälähtöinen, mutta kuitenkin suunnattu käytäntöön sekä oikeaan elämään. Laadukkaan oppaan tekstisisällössä tulee korostaa lähdekriittisyyttä, sillä sisältö painottuu tutkimustiedon ympärille.
Opinnäytetyön teorian pohjalta tuotettiin oppaan tekstisisältö, jossa kerrotaan tulehduksellisista suolistosairauksista, niiden hoidosta ja elämisestä sairauden kanssa. Oppaassa otettiin huomioon lasten sairastuminen vanhemman näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena on kysely lasten vanhemmille, joilla opas on käytössä. Kyselyssä kartoitettaisiin oppaan hyödyllisyyttä ja tekstisisällön riittävyyttä. Toisena kehittämisehdotuksena on luoda teorian pohjalta havainnollistavia videoita vanhemmille, esimerkiksi tutkimuksien kulusta.