Tavaratalon brändi-imago
Makkonen, Mari (2017)
Makkonen, Mari
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on brändi. Brändi on yrityksille tärkeä väline, jolla saadaan parempi hinta sekä kilpailuasema tuotteille ja palveluille. Brändin rakentaminen sekä uudistaminen ovat hitaita ja pitkäjänteisiä prosesseja, jotka vaativat ammattitaitoa. Hyvä brändityö nostaa yrityksen arvoa. Brändi-imago tarkoittaa sitä, miten yrityksen ulkopuoliset osapuolet näkevät brändin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten Sokos-tavaratalon brändiuudistuksen yhteydessä määritellyt tavoitteet ja brändi-imago kohtaavat. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä brändiuudistuksella tavoiteltiin, millä tavoin Sokoksen brändiä on uudistettu ja millainen on Sokos-tavaratalon brändi-imago. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin toimenpide-ehdotuksia, millaisilla toimenpiteillä brändiä voi edelleen kehittää brändiuudistuksen tavoitteita vastaavaksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, jota käsitellään ensin yleisesti ja sitten perehdytään syvemmin brändin uudistamiseen ja brändi-imagoon. Toimeksiantaja on tavaratalo, joten teoriassa on myös kerrottu tavaratalon brändin tunnuspiirteistä.
Tutkimus koostui laadullisesta tutkimuksesta, jolla selvitettiin brändiuudistuksen yhteydessä määriteltyjä tavoitteita ja määrällisestä tutkimuksesta, jonka avulla selvitettiin brändi-imagoa. Brändiuudistuksen tavoitteita tutkittiin haastatteluilla ja brändi-imagoa sähköisellä kyselyllä. Kyselylomake tehtiin haastatteluvastausten perusteella.
Tutkimuksesta kävi ilmi, mitkä brändiuudistuksen tavoitteet olivat. Tavoitteet ovat melkein toteutuneet. Tutkimus kertoi myös sen, mitä mielikuvia asiakkailla on yrityksestä tällä hetkellä. Kehittämiskohteita löytyi ja työ näyttää toimeksiantajalle sen, miten brändiä voi kehittää eteenpäin brändiuudistuksen tavoitteita vastaavaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten Sokos-tavaratalon brändiuudistuksen yhteydessä määritellyt tavoitteet ja brändi-imago kohtaavat. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä brändiuudistuksella tavoiteltiin, millä tavoin Sokoksen brändiä on uudistettu ja millainen on Sokos-tavaratalon brändi-imago. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin toimenpide-ehdotuksia, millaisilla toimenpiteillä brändiä voi edelleen kehittää brändiuudistuksen tavoitteita vastaavaksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, jota käsitellään ensin yleisesti ja sitten perehdytään syvemmin brändin uudistamiseen ja brändi-imagoon. Toimeksiantaja on tavaratalo, joten teoriassa on myös kerrottu tavaratalon brändin tunnuspiirteistä.
Tutkimus koostui laadullisesta tutkimuksesta, jolla selvitettiin brändiuudistuksen yhteydessä määriteltyjä tavoitteita ja määrällisestä tutkimuksesta, jonka avulla selvitettiin brändi-imagoa. Brändiuudistuksen tavoitteita tutkittiin haastatteluilla ja brändi-imagoa sähköisellä kyselyllä. Kyselylomake tehtiin haastatteluvastausten perusteella.
Tutkimuksesta kävi ilmi, mitkä brändiuudistuksen tavoitteet olivat. Tavoitteet ovat melkein toteutuneet. Tutkimus kertoi myös sen, mitä mielikuvia asiakkailla on yrityksestä tällä hetkellä. Kehittämiskohteita löytyi ja työ näyttää toimeksiantajalle sen, miten brändiä voi kehittää eteenpäin brändiuudistuksen tavoitteita vastaavaksi.