Itseohjautuvuusteoria osana työntekijöiden sisäisen motivaation vahvistamista
Railosalo, Jenina (2017)
Railosalo, Jenina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220817
Tiivistelmä
Sisäinen motivaatio on henkilöstön yksi tärkeimmistä voimavaroista, jonka avulla yritys voi menestyä, sillä työntekijöiden sisäinen motivaatio vaikuttaa työntekijöiden hyvinvoinnin lisäksi myös työn tuottavuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä itseohjautuvuusteorian avulla sisäiseen motivaatioon ja sen vahvistamiseen johtamisen keinoin. Tavoitteena on selvittää Elisa Oyj:n asiakaspalvelutyöntekijöiden sisäisen motivaation nykytila itseohjautuvuusteorian vapaaehtoisuuden, kyvykkyyden, yhteenkuuluvuuden ja hyväntekemisen näkökulmista. Lisäksi tavoitteena on löytää sisäisen motivaation vahvistamisen keinoja, joita voitaisiin hyödyntää johtamisessa sekä työn kehittämisessä.
Työn tietoperusta koostuu Edward Decin ja Richard Ryanin itseohjautuvuusteoriasta ja sen neljästä psykologisesta perustarpeesta, jotka kuvaavat sisäisen motivaation muodostumista. Tietoperustassa käsitellään myös itseohjautuvuusteorian näkökulmasta erilaisia johtamisen keinoja sisäisen motivaation vahvistamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyllä 2017 ja tutkimukseen osallistui yhdeksän yrityksen asiakaspalvelutyöntekijää. Tutkimustulosten mukaan lähes kaikki sisäisen motivaation muodostumiseen vaikuttavista itseohjautuvuusteorian psykologisista perustarpeista toteutuu työntekijöillä melko hyvin tällä hetkellä, mutta osassa esiintyi kehittämisen kohteitakin. Keskeisimmäksi sisäiseen motivaatioon vaikuttavista psykologisista perustarpeista nousi kyvykkyys, sillä erityisesti työssä kehittymisen ja uuden oppimisen koettiin lisäävän työn mielekkyyttä. Eri asiakaspalvelutehtävissä toimiminen lisäisi kyvykkyyden tunnetta ja sisäisen motivaation muodostumista, joten työn monipuolistaminen nousi suurimmaksi kehittämisen kohteeksi.
Työn tietoperusta koostuu Edward Decin ja Richard Ryanin itseohjautuvuusteoriasta ja sen neljästä psykologisesta perustarpeesta, jotka kuvaavat sisäisen motivaation muodostumista. Tietoperustassa käsitellään myös itseohjautuvuusteorian näkökulmasta erilaisia johtamisen keinoja sisäisen motivaation vahvistamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyllä 2017 ja tutkimukseen osallistui yhdeksän yrityksen asiakaspalvelutyöntekijää. Tutkimustulosten mukaan lähes kaikki sisäisen motivaation muodostumiseen vaikuttavista itseohjautuvuusteorian psykologisista perustarpeista toteutuu työntekijöillä melko hyvin tällä hetkellä, mutta osassa esiintyi kehittämisen kohteitakin. Keskeisimmäksi sisäiseen motivaatioon vaikuttavista psykologisista perustarpeista nousi kyvykkyys, sillä erityisesti työssä kehittymisen ja uuden oppimisen koettiin lisäävän työn mielekkyyttä. Eri asiakaspalvelutehtävissä toimiminen lisäisi kyvykkyyden tunnetta ja sisäisen motivaation muodostumista, joten työn monipuolistaminen nousi suurimmaksi kehittämisen kohteeksi.