Ruokahuoltoprosessin kehittäminen asiakasläheisesti lean-näkökulmasta : Case: Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin sairaalahuoltajapalvelut
Kauppila, Kati (2017)
Kauppila, Kati
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320924
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen ruokahuoltoprosessin nykytila on ja millainen sen tulisi olla huomioiden asiakasläheisyys sekä laatu ja potilasturvallisuus. Tavoitteena oli kehittää sairaalahuoltajapalvelujen ruokahuoltoprosessia lean-johtamisen avulla korostaen moniammatillisuutta. Kehittämistyön tavoitteena oli myös selvittää ruokahuoltoprosessin kulku ja sen kuvaaminen.
Ruokahuoltoprosessin nykytilaa kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla sisäisen asiakkaan näkökulmasta ja sitä peilattiin sairaalahuoltajien antamaan palautteeseen sekä sisäisten auditointien tuloksiin. Saman kyselytutkimuksen avulla selvitettiin ruokahuoltoprosessiin liittyviä kehittämiskohteita ja ongelmia. Kysely kohdistettiin niille osastonhoitajille, joiden hoitoyksiköiden toimintaan sisältyy ruoka-huoltoa (27 kpl). Kyselyyn vastasi 18 osastonhoitajaa eli vastausprosentti oli 67.
Tutkimuksen tuloksen mukaan päävastuu potilaiden ravitsemushoidosta ja siihen liittyvästä tiedottamisesta oli selkeästi hoitohenkilökunnalla. Eniten kehittämistä esiintyi ruoanjakolistojen päivittämisessä, ruoka-annosten määrässä ja ruoan toimitusajoissa. Ruokahuoltoprosessiin osallistuu useita eri ammattiryhmiä, joten rajapintojen selkiyttäminen on haastavaa. Käytännössä oli havaittavissa yksikkökohtaisia eroja, mutta palvelun tasalaatuisuuden takaamiseksi vaihtelut tulee minimoida. Kehittämistyön tuloksena laadittiin ruokahuoltoprosessin kulusta kertova kaavio, jossa on selkeytetty eri ammattiryhmien vastuualueita. Tutkimus oli ponnahduslauta ruokahuoltoprosessin laajemmalla kehittämistyölle.
Ruokahuoltoprosessin nykytilaa kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla sisäisen asiakkaan näkökulmasta ja sitä peilattiin sairaalahuoltajien antamaan palautteeseen sekä sisäisten auditointien tuloksiin. Saman kyselytutkimuksen avulla selvitettiin ruokahuoltoprosessiin liittyviä kehittämiskohteita ja ongelmia. Kysely kohdistettiin niille osastonhoitajille, joiden hoitoyksiköiden toimintaan sisältyy ruoka-huoltoa (27 kpl). Kyselyyn vastasi 18 osastonhoitajaa eli vastausprosentti oli 67.
Tutkimuksen tuloksen mukaan päävastuu potilaiden ravitsemushoidosta ja siihen liittyvästä tiedottamisesta oli selkeästi hoitohenkilökunnalla. Eniten kehittämistä esiintyi ruoanjakolistojen päivittämisessä, ruoka-annosten määrässä ja ruoan toimitusajoissa. Ruokahuoltoprosessiin osallistuu useita eri ammattiryhmiä, joten rajapintojen selkiyttäminen on haastavaa. Käytännössä oli havaittavissa yksikkökohtaisia eroja, mutta palvelun tasalaatuisuuden takaamiseksi vaihtelut tulee minimoida. Kehittämistyön tuloksena laadittiin ruokahuoltoprosessin kulusta kertova kaavio, jossa on selkeytetty eri ammattiryhmien vastuualueita. Tutkimus oli ponnahduslauta ruokahuoltoprosessin laajemmalla kehittämistyölle.