Hiihdonopettajien osaamiskartoitus Rukan Hiihtokoulussa
Pyykkönen, Kaisa (2017)
Pyykkönen, Kaisa
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820277
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli toteuttaa hiihdonopettajien osaamiskartoitus Rukan Hiihtokoulussa. Tavoitteena oli tuoda tietoa hiihdonopettajien osaamistarpeista. Työn toimeksiantaja on Rukan Hiihtokoulun kannatusyhdistys r.y., jonka jäsenet työskentelevät freelancer-hiihdonopettajina Rukan Hiihtokoulussa. Ennen osaamiskartoituksen toteuttamista oli selvitettävä, mistä koostuu suomalaisen hiihdonopettajan osaaminen.
Tutkimusstrategia sisälsi sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen. Laadullisessa tutkimuksessa tavoitteena oli luoda malli hiihdonopettajan osaamisesta. Tutkimuksessa kartoitettiin hiihdonopettajan osaamisalueita ja laadittiin osaamiselle tarkemmat kuvaukset. Hiihdonopettajan osaamisen malli muodostui suomalaisen valmennusosaamisen sekä osaamisen ja asiantuntijuuden malleja mukaillen: sitä täydennettiin Suomen Hiihdonopettajat ry:n koulutusmateriaalien sisällöillä. Hiihdonopettajan osaamisen malli koostuu neljästä osaamisalueesta: liikuntapedagogisesta osaamisesta (opettamis- ja ohjaamisosaaminen, turvallisuusosaaminen); substanssiosaamisesta (lajiosaaminen); työyhteisöosaamisesta (ihmissuhdetaidot, toimintaympäristöosaaminen) ja kehittymisosaamisesta (itsensä kehittämisen taidot). Hiihdonopettajan osaamisen mallia voidaan hyödyntää niin kansallisesti kuin kansainvälisesti hiihtokoulujen ja hiihdonopetuskoulutusorganisaatioiden tarpeisiin.
Osaamiskartoituksen eli määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoituna verkkokyselynä touko - kesäkuussa 2017. Kyselyyn vastasi 71 Rukan Hiihtokoulun hiihdonopettajaa. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla osaamiskartoituksessa esille tulevia osaamistarpeita, joiden pohjalta Rukan Hiihtokoulun kannatusyhdistys r.y. kehittää toimintaansa ja yhdistyksen sisäistä hiihdonopettajakoulutusta. Hiihdonopettajan osaamisen mallia hyödynnettiin osaamiskartoituksen laatimisessa. Määrällisen tutkimuksen tulosten perusteella Rukan Hiihtokoulun hiihdonopettajien osaamistarpeiksi nousivat oppijalähtöisen opetuksen suunnitteleminen, oppijan tunteiden säätelyyn (esim. pelkoon) vaikuttavien tekniikoiden hyödyntäminen, verkostoitumistaidot ja lisämyynti asiakaspalvelutilanteissa.
Tutkimusstrategia sisälsi sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen. Laadullisessa tutkimuksessa tavoitteena oli luoda malli hiihdonopettajan osaamisesta. Tutkimuksessa kartoitettiin hiihdonopettajan osaamisalueita ja laadittiin osaamiselle tarkemmat kuvaukset. Hiihdonopettajan osaamisen malli muodostui suomalaisen valmennusosaamisen sekä osaamisen ja asiantuntijuuden malleja mukaillen: sitä täydennettiin Suomen Hiihdonopettajat ry:n koulutusmateriaalien sisällöillä. Hiihdonopettajan osaamisen malli koostuu neljästä osaamisalueesta: liikuntapedagogisesta osaamisesta (opettamis- ja ohjaamisosaaminen, turvallisuusosaaminen); substanssiosaamisesta (lajiosaaminen); työyhteisöosaamisesta (ihmissuhdetaidot, toimintaympäristöosaaminen) ja kehittymisosaamisesta (itsensä kehittämisen taidot). Hiihdonopettajan osaamisen mallia voidaan hyödyntää niin kansallisesti kuin kansainvälisesti hiihtokoulujen ja hiihdonopetuskoulutusorganisaatioiden tarpeisiin.
Osaamiskartoituksen eli määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoituna verkkokyselynä touko - kesäkuussa 2017. Kyselyyn vastasi 71 Rukan Hiihtokoulun hiihdonopettajaa. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla osaamiskartoituksessa esille tulevia osaamistarpeita, joiden pohjalta Rukan Hiihtokoulun kannatusyhdistys r.y. kehittää toimintaansa ja yhdistyksen sisäistä hiihdonopettajakoulutusta. Hiihdonopettajan osaamisen mallia hyödynnettiin osaamiskartoituksen laatimisessa. Määrällisen tutkimuksen tulosten perusteella Rukan Hiihtokoulun hiihdonopettajien osaamistarpeiksi nousivat oppijalähtöisen opetuksen suunnitteleminen, oppijan tunteiden säätelyyn (esim. pelkoon) vaikuttavien tekniikoiden hyödyntäminen, verkostoitumistaidot ja lisämyynti asiakaspalvelutilanteissa.