Itsemääräämisteorian mahdollisuudet lisätä yläkouluikäisten fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana : Narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Pesonen, Eveliina (2017)
Pesonen, Eveliina
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319417
Tiivistelmä
Yhä harvempi suomalainen lapsi ja nuori täyttää valtakunnalliset liikuntasuositukset. Fyysisen aktiivisuuden määrät laskevat erityisesti yläkouluikäisten nuorten keskuudessa, minkä on todettu vaikuttavan negatiivisesti nuorten terveyteen. Liikkuva koulu -ohjelma on valtakunnallisesti vaikuttavin peruskouluihin jalkautettu hankekokonaisuus, jonka tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta ja parantaa viihtyvyyttä kouluissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda yleiskatsaus yläkouluikäisten nuorten tämänhetkisestä liikuntakulttuurista Suomessa sekä sen mahdollisuuksista motivoida oppilaita liikkumaan koulupäivän aikana. Tämän lisäksi tarkastelen Liikkuva koulu –ohjelmaa ja sen kehittymistä. Tarkastelun taustalla ovat nuoruuden kehitystehtävät ja liikuntamotivaatioon yhdistetty itsemääräämisteoria. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja selittää nuoruuden kehitystehtävien, itsemääräämisteorian, nuorten liikuntakulttuurin ja Liikkuva koulu -ohjelman välisiä yhteyksiä.
Opinnäytetyön käsiteltävästä aiheesta on tehty runsaasti suomalaisia tutkimuksia, ja ajankohtaista tietoa aiheesta löytyi myös paljon opinnäytetyön aiheen muodostamisvaiheessa. Edellä mainittujen tekijöiden johdosta opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi muodostui narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto koostuu pääosin ajankohtaisista suomalaistutkimuksista, joiden tukena ja mahdollisena vertailun kohteena on myös englanninkielistä lähdeaineistoa.
Tiedonhaun edetessä huomattavaa oli, että samat teemat alkoivat toistua nuorten kehitystehtävien, itsemääräämisteorian, nuorten liikuntamotiivien sekä Liikkuva koulu -ohjelman kohdalla. Yhteenkuuluvuuden tunne, pätevyyden kokemukset ja autonomia olivat keskeisiä tekijöitä nuorten liikkumaan motivoimisessa. Liikkuva koulu -ohjelman toimenpiteet perustuivat juuri näiden teemojen ympärille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda yleiskatsaus yläkouluikäisten nuorten tämänhetkisestä liikuntakulttuurista Suomessa sekä sen mahdollisuuksista motivoida oppilaita liikkumaan koulupäivän aikana. Tämän lisäksi tarkastelen Liikkuva koulu –ohjelmaa ja sen kehittymistä. Tarkastelun taustalla ovat nuoruuden kehitystehtävät ja liikuntamotivaatioon yhdistetty itsemääräämisteoria. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja selittää nuoruuden kehitystehtävien, itsemääräämisteorian, nuorten liikuntakulttuurin ja Liikkuva koulu -ohjelman välisiä yhteyksiä.
Opinnäytetyön käsiteltävästä aiheesta on tehty runsaasti suomalaisia tutkimuksia, ja ajankohtaista tietoa aiheesta löytyi myös paljon opinnäytetyön aiheen muodostamisvaiheessa. Edellä mainittujen tekijöiden johdosta opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi muodostui narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto koostuu pääosin ajankohtaisista suomalaistutkimuksista, joiden tukena ja mahdollisena vertailun kohteena on myös englanninkielistä lähdeaineistoa.
Tiedonhaun edetessä huomattavaa oli, että samat teemat alkoivat toistua nuorten kehitystehtävien, itsemääräämisteorian, nuorten liikuntamotiivien sekä Liikkuva koulu -ohjelman kohdalla. Yhteenkuuluvuuden tunne, pätevyyden kokemukset ja autonomia olivat keskeisiä tekijöitä nuorten liikkumaan motivoimisessa. Liikkuva koulu -ohjelman toimenpiteet perustuivat juuri näiden teemojen ympärille.