Erilaiset oppijat laulunopetuksessa : Käytännön vinkkejä ADHD-oireisen oppilaan kohtaamiseen
Kangastalo, Sonja (2017)
Kangastalo, Sonja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, minkälaisia asioita laulunopettajan tulisi ottaa huomioon kohdatessaan oppilaan, jolla on diagnosoitu ADHD. Tavoitteena oli saada työelämässä olevilta laulunopettajilta näkemyksiä ja käytännön vinkkejä aiheeseen liittyen. Instrumenttipedagogin koulutukseen ei kuulu erityispedagogiikan opinnot, joten opinnäytetyön aihe on tärkeä laulupedagogin työelämän kannalta. Laulunopettaja kohtaa työelämässään hyvin monenlaisia oppilaita. Jokaisen oppilaan kohdalla tulee löytää oppilaan edellytyksistä lähtevät työtavat, joiden avulla oppilas oppii parhaiten laulutunnilla käytävät asiat.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa haastattelemalla kolmea kokenutta laulunopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta ADHD-oppilaiden opettamisesta. Tämän lisäksi tutkimusta varten haastateltiin myös laulua ammatikseen opiskelevaa henkilöä, jolla on diagnosoitu ADHD, jotta opinnäytetyön aiheeseen saataisiin myös oppilaan näkökulma. Haastattelut toteutettiin kevään 2017 aikana ja tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin laadullista sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Haastattelujen lisäksi kerättiin kattava tietopohja ADHD-diagnoosia käsittelevästä kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tärkeimpänä asiana laulunopettajat kokivat oppilaslähtöisen opetustavan, joka ottaa huomioon oppilaalle ominaisimmat oppimistyylit. Myös asiasta avoimesti keskustelemalla voitaisiin välttää väärien johtopäätöksien tekeminen ADHD-diagnoosiin liittyen. Opetuksessa ohjeistamisen ja palautteenannon selkeys, konkretialähtöinen opetustyyli, toiminnallisuus, oppilaan motivoinnin ja kannustamisen tärkeys sekä oppilaan kuunteleminen olivat tärkeimpiä opinnäytetyön tuloksista esille nousseita teemoja. Laulunopettajan ennakkoluuloton asenne, ihmistuntemus ja läsnäolon tärkeys ovat tärkeitä ominaisuuksia hänen kohdatessaan erilaisia oppijoita. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti laulunopettajille, mutta myös muille instrumenttipedagogeille ja opettajille sekä heille, jotka etsivät lisätietoa ADHD-diagnoosiin liittyen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa haastattelemalla kolmea kokenutta laulunopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta ADHD-oppilaiden opettamisesta. Tämän lisäksi tutkimusta varten haastateltiin myös laulua ammatikseen opiskelevaa henkilöä, jolla on diagnosoitu ADHD, jotta opinnäytetyön aiheeseen saataisiin myös oppilaan näkökulma. Haastattelut toteutettiin kevään 2017 aikana ja tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin laadullista sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Haastattelujen lisäksi kerättiin kattava tietopohja ADHD-diagnoosia käsittelevästä kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tärkeimpänä asiana laulunopettajat kokivat oppilaslähtöisen opetustavan, joka ottaa huomioon oppilaalle ominaisimmat oppimistyylit. Myös asiasta avoimesti keskustelemalla voitaisiin välttää väärien johtopäätöksien tekeminen ADHD-diagnoosiin liittyen. Opetuksessa ohjeistamisen ja palautteenannon selkeys, konkretialähtöinen opetustyyli, toiminnallisuus, oppilaan motivoinnin ja kannustamisen tärkeys sekä oppilaan kuunteleminen olivat tärkeimpiä opinnäytetyön tuloksista esille nousseita teemoja. Laulunopettajan ennakkoluuloton asenne, ihmistuntemus ja läsnäolon tärkeys ovat tärkeitä ominaisuuksia hänen kohdatessaan erilaisia oppijoita. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti laulunopettajille, mutta myös muille instrumenttipedagogeille ja opettajille sekä heille, jotka etsivät lisätietoa ADHD-diagnoosiin liittyen.