Luksus palvelualalla
Tuominen, Camilla; Ylikopsa, Miia (2017)
Tuominen, Camilla
Ylikopsa, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321135
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia luksuksen merkitystä palvelualalla, ja sitä miten kuluttajat kokevat luksuksen. Teoriaosuuden pohjalta luotiin luksusetiketti toimeksiantajalle. Työn toimeksiantajana toimi Helsinkiin avattu parturi-kampaamo, josta käytetään tässä työssä yrityksen toiveesta nimeä toimeksiantaja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin luksusta liiketoimintamallina, palveluelämyksenä ja asiakaskokemuksena. Luksus koostuu monista osa-alueista kuten palvelusta, markkinointistrategiasta ja liikkeen palveluympäristöstä.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin luksusetiketti eli käyttäytymissäännöstö toimeksiantajalle uuteen luksusliikkeeseen. Etiketin tavoitteena oli antaa kehykset työntekijöiden vuorovaikutukselle sekä uuden liikkeen palvelukokonaisuudelle. Etiketti ohjaa työntekijöiden käyttäytymistä ja asettaa asiakaspalvelun tason niin korkealle, että asiakkaat kokevat sen luksuksena. Luksusetiketti tehtiin toimeksiantajan haastattelun pohjalta. Laadinnassa huomioitiin haastattelussa esille tulleet toiveet. Opinnäytetyön lopussa annettiin kehitysehdotuksia luksusliikkeen toiminnalle.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin luksusetiketti eli käyttäytymissäännöstö toimeksiantajalle uuteen luksusliikkeeseen. Etiketin tavoitteena oli antaa kehykset työntekijöiden vuorovaikutukselle sekä uuden liikkeen palvelukokonaisuudelle. Etiketti ohjaa työntekijöiden käyttäytymistä ja asettaa asiakaspalvelun tason niin korkealle, että asiakkaat kokevat sen luksuksena. Luksusetiketti tehtiin toimeksiantajan haastattelun pohjalta. Laadinnassa huomioitiin haastattelussa esille tulleet toiveet. Opinnäytetyön lopussa annettiin kehitysehdotuksia luksusliikkeen toiminnalle.