Kansallisen palveluarkkitehtuurin käyttöönotto kunnassa
Kosonen, Annukka (2017)
Kosonen, Annukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321146
Tiivistelmä
Suomessa ollaan ottamassa käyttöön kansallista palveluarkkitehtuuria eli valtakunnallista digitaalisten palveluiden infrastruktuuria. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten tämä suomi.fi-palveluinakin tunnettu kokonaisuus otettaisiin käyttöön Hämeenkyrön kunnassa. Tavoitteena oli tuottaa raportti käyttöönottoprojektin sujumisesta, sen yhteydessä havaituista haasteista ja niiden ratkaisemisesta sekä työssä tunnistetuista hyvistä käytännöistä. Ensimmäisenä kokonaisuuden osista otettiin tuotantokäyttöön Palvelutietovaranto, ja sen käyttöönottoprosessista opittuja asioita voidaan toivottavasti hyödyntää muiden suomi.fi-palveluiden käyttöönotossa.
Hämeenkyrössä lähdettiin toteuttamaan Palvelutietovarannon käyttöönottoa tunnistamatta täysin käyttöönottoprosessin työmäärän laajuutta. Lisäksi sosiaali- ja terveyspalvelut lisättiin määräajan jo lähestyessä yllättäen mukaan tietokantaan kuvattaviin palveluihin. Kunnan tarjoamien palveluiden kuvaukset saatiin kuitenkin tallennettua määräaikaan mennessä lain ja valtion viranomaisten vaatimalla laajuudella.
Hämeenkyrössä toteutettiin Palvelutietovarannon käyttöönotto osana Tampereen kehyskuntien yhteistä projektia. Seutukunnan yhteiset tekniset ratkaisut ja projektia johtava projektipäällikkö helpottivat huomattavasti Palvelutietovarannon käyttöönottoa, sillä kunnan henkilöstön ei tarvinnut oman työnsä ohella ratkaista kaikkia käyttöönoton ongelmia yksin. Erityisesti käyttöönottoprojektissa huomattiin, että säännölliset sekä Väestörekisterikeskuksen järjestämät valtakunnalliset että kehyskuntien omat, projektihenkilöstölle suunnatut etäpalaverit olivat hyödyllisiä ongelmien esille tuomisessa, ratkaisujen löytämisessä ja havaittujen hyvien käytäntöjen jakamisessa.
Hämeenkyrössä lähdettiin toteuttamaan Palvelutietovarannon käyttöönottoa tunnistamatta täysin käyttöönottoprosessin työmäärän laajuutta. Lisäksi sosiaali- ja terveyspalvelut lisättiin määräajan jo lähestyessä yllättäen mukaan tietokantaan kuvattaviin palveluihin. Kunnan tarjoamien palveluiden kuvaukset saatiin kuitenkin tallennettua määräaikaan mennessä lain ja valtion viranomaisten vaatimalla laajuudella.
Hämeenkyrössä toteutettiin Palvelutietovarannon käyttöönotto osana Tampereen kehyskuntien yhteistä projektia. Seutukunnan yhteiset tekniset ratkaisut ja projektia johtava projektipäällikkö helpottivat huomattavasti Palvelutietovarannon käyttöönottoa, sillä kunnan henkilöstön ei tarvinnut oman työnsä ohella ratkaista kaikkia käyttöönoton ongelmia yksin. Erityisesti käyttöönottoprojektissa huomattiin, että säännölliset sekä Väestörekisterikeskuksen järjestämät valtakunnalliset että kehyskuntien omat, projektihenkilöstölle suunnatut etäpalaverit olivat hyödyllisiä ongelmien esille tuomisessa, ratkaisujen löytämisessä ja havaittujen hyvien käytäntöjen jakamisessa.