Oppimisympäristön ja opetusmenetelmien kehittäminen kone- ja tuotankotekniikassa
Kuusisto, Tero (2017)
Kuusisto, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321198
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda uudenlainen oppimisympäristö sekä uudenlainen tapa opettaa kone- ja tuotantotekniikkaa yksilöllisesti Validia ammattiopistossa.
Tässä kehittämistehtävässä luotiin layout sekä uudenlainen oppimisympäristö kone- ja tuotantotekniikan uusiin valmistuviin työtiloihin. Työn tilaajana oli Validia ammattiopisto Järvenpää tekniikan ala.
Suunnittelua tehtiin yhdessä muiden osastolla toimivien työntekijöiden kanssa kone- ja tuotantotekniikan osastolla. Opetusmenetelmien sekä konekohtaisten layout-suunnitelmien toimivuutta testattiin sekä aineistoa kerättiin toimintatutkimuksen avulla.
Tärkeimpänä tehtävänä työssä oli luoda kolme erilaista layout-vaihtoehtoa uuteen tulevaan oppimisympäristöön. Lisäksi uuteen oppimisympäristöön on tulossa 5S- menetelmä, mutta se käyttöönotetaan vasta uuden rakennuksen valmistuttua. Käyttöönottoa helpottaa se, että kaikilla osaston työntekijöillä on kokemusta 5S-menetelmästä. Tekijän oman kiinnostuksen johdosta kehitettiin samalla itseohjautuvaa oppimisympäristöä alan opintoihin. Työn aikana seurattiin NC-sorvaus teeman opintojen edistymistä sekä opiskelijoiden toimintaa sekä sitoutumista opetusmenetelmää kohtaan.
Eri layout-vaihtoehdoissa otettiin huomioon henkilökunnan toiveet, jotka kartoitettiin kyselylomakkeilla sekä yhteisillä palavereilla. Opiskelijoiden palautteen sekä havainnoinnin pohjalta, opiskelijat pitivät uutta tapaa opiskella työsalissa hyvänä ja mielekkäänä. Layout-vaihtoehtoja suunniteltiin kaksi, joista toisessa pääajatuksena on itseohjautuvuus ja muunneltavuus. Toinen vaihtoehto on perinteinen layout-malli.
Kone- ja tuotantotekniikan osasto on askeleen valmiimpana vuodenvaihteessa alkavaan ammatillisen koulutuksen reformiin, sekä uutta tulevaa koulurakennusta varten.
Tässä kehittämistehtävässä luotiin layout sekä uudenlainen oppimisympäristö kone- ja tuotantotekniikan uusiin valmistuviin työtiloihin. Työn tilaajana oli Validia ammattiopisto Järvenpää tekniikan ala.
Suunnittelua tehtiin yhdessä muiden osastolla toimivien työntekijöiden kanssa kone- ja tuotantotekniikan osastolla. Opetusmenetelmien sekä konekohtaisten layout-suunnitelmien toimivuutta testattiin sekä aineistoa kerättiin toimintatutkimuksen avulla.
Tärkeimpänä tehtävänä työssä oli luoda kolme erilaista layout-vaihtoehtoa uuteen tulevaan oppimisympäristöön. Lisäksi uuteen oppimisympäristöön on tulossa 5S- menetelmä, mutta se käyttöönotetaan vasta uuden rakennuksen valmistuttua. Käyttöönottoa helpottaa se, että kaikilla osaston työntekijöillä on kokemusta 5S-menetelmästä. Tekijän oman kiinnostuksen johdosta kehitettiin samalla itseohjautuvaa oppimisympäristöä alan opintoihin. Työn aikana seurattiin NC-sorvaus teeman opintojen edistymistä sekä opiskelijoiden toimintaa sekä sitoutumista opetusmenetelmää kohtaan.
Eri layout-vaihtoehdoissa otettiin huomioon henkilökunnan toiveet, jotka kartoitettiin kyselylomakkeilla sekä yhteisillä palavereilla. Opiskelijoiden palautteen sekä havainnoinnin pohjalta, opiskelijat pitivät uutta tapaa opiskella työsalissa hyvänä ja mielekkäänä. Layout-vaihtoehtoja suunniteltiin kaksi, joista toisessa pääajatuksena on itseohjautuvuus ja muunneltavuus. Toinen vaihtoehto on perinteinen layout-malli.
Kone- ja tuotantotekniikan osasto on askeleen valmiimpana vuodenvaihteessa alkavaan ammatillisen koulutuksen reformiin, sekä uutta tulevaa koulurakennusta varten.