Hankkeen vaikuttavuuden arviointi : Case: Sujuvat työnhakumarkkinat -hanke
Härkönen, Birgit (2017)
Härkönen, Birgit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321203
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Sujuvat työnhakumarkkinat -hankkeen (ESR) vaikuttavuuden arvioinnissa huomioitavia asioita. ESR -rahoitteisten hankkeiden arviointivelvoitteen mukaisesti selvitettiin, miten Ammatillinen opettaja urasuunnittelun ohjaajana -valmennuksen vaikuttavuutta voidaan mitata ja arvioida. Tutkimuskohderyhmä arvioi, miten oma uraohjausosaaminen oli kehittynyt valmennuksen aikana. Tutkimus antaa myös tietoa ja kehittämisehdotuksia valmennuksen toteuttamiseen sekä vaikuttavuuden arviointiin.
Tutkimukssa yhdistetttiin kvantitatiivistä ja kvalitatiivistä tutkimusotetta. Tutkimustietoa kerättiin Ammatillinen opettaja urasuunnittelun ohjaajana -valmennukseen osallistuneilta henkilöiltä kyselylomakkeella ja teemakeskusteluiden avulla. Teoreettinen viitekehys muodostui hankkeen arvioinnista, hankkeen vaikuttavuuden mittaamisesta ja koulutuksen tuloksellisuuden vaikuttavuudesta.
Tulosten perusteella valmennukseen osallistuneet pitivät opiskelijaan kohdistuvaa uraohjausta merkityksellisenä opiskelijan työllistymisen näkökulmasta. Urasuunnitteluosaaminen koettiin haastavaksi puutteellisen osaamisen ja käytettävissä olevien resurssien suhteen. Verkostoituminen eri aloilla työskentelevien opettajien/kouluttajien kanssa nähtiin tulevaisuudessa tärkeäksi osaamisen kehittämisen menetelmäksi.
Ammatillisen reformin myötä tulevat uudet toimintatavat ja opettajan työn muuttuminen valmentajaksi ja ohjaajaksi johtavat uudenlaisiin haasteisiin oman osaamisen kehittämisen suhteen. Opettajat tiedostavat koulutuksen vaikuttavuuden ja opiskelijoiden työllistymisen olevan yksi peruste oppilaitosten saamaan rahoitukseen. Koulutusorganisaatio voi käyttää tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä koulutusten kehittämiseen. Hanketoimija voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia hankkeen vaikuttavuuden arvioinnissa.
Tutkimukssa yhdistetttiin kvantitatiivistä ja kvalitatiivistä tutkimusotetta. Tutkimustietoa kerättiin Ammatillinen opettaja urasuunnittelun ohjaajana -valmennukseen osallistuneilta henkilöiltä kyselylomakkeella ja teemakeskusteluiden avulla. Teoreettinen viitekehys muodostui hankkeen arvioinnista, hankkeen vaikuttavuuden mittaamisesta ja koulutuksen tuloksellisuuden vaikuttavuudesta.
Tulosten perusteella valmennukseen osallistuneet pitivät opiskelijaan kohdistuvaa uraohjausta merkityksellisenä opiskelijan työllistymisen näkökulmasta. Urasuunnitteluosaaminen koettiin haastavaksi puutteellisen osaamisen ja käytettävissä olevien resurssien suhteen. Verkostoituminen eri aloilla työskentelevien opettajien/kouluttajien kanssa nähtiin tulevaisuudessa tärkeäksi osaamisen kehittämisen menetelmäksi.
Ammatillisen reformin myötä tulevat uudet toimintatavat ja opettajan työn muuttuminen valmentajaksi ja ohjaajaksi johtavat uudenlaisiin haasteisiin oman osaamisen kehittämisen suhteen. Opettajat tiedostavat koulutuksen vaikuttavuuden ja opiskelijoiden työllistymisen olevan yksi peruste oppilaitosten saamaan rahoitukseen. Koulutusorganisaatio voi käyttää tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä koulutusten kehittämiseen. Hanketoimija voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia hankkeen vaikuttavuuden arvioinnissa.