Valo-ohjatun peilituotteen suunnittelu ja kannattavuusselvitys
Tikka, Lasse (2017)
Lataukset:
Tikka, Lasse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421467
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, onko markkinoilla paljon erilaisia infinity mirroreita, kuinka paljon nämä maksavat ja onko niille kysyntää. Tätä varten netistä selattiin yrityksiä, jotka valmistavat ja myyvät kyseisiä tuotteita. Kysynnän selvittämiseksi laadittiin kysely Google forms –ohjelman avulla. Lopuksi tavoitteena oli rakentaa yksinkertainen prototyyppi tuotteesta ja testata sen toiminta.
Työ alkoi kannattavuusselvityksellä, jossa selvitettiin jo edellä mainittuja asioita ja mahdollista tuotteen myyntiä, markkinointia ja jakelukanavia sekä kyseisen liiketoiminnan riskejä. Toiseksi selvitettiin teoriaa tuotteen taustalla sekä vaikuttavia tekijöitä, jotka vaikuttavat tuotteen lopputulokseen. Kolmantena rakennettiin prototyyppi hyödyntäen kerättyä teoriaa.
Kyselyn ja hintakartoituksen avulla todettiin, ettei infinity mirroreita voida myydä siihen hintaan, mitä suurin osa ihmisistä on valmiita maksamaan. Selvitystä tulisi huomattavasti laajentaa, jotta tulokset olisivat tarkempia ja tuotetta pitäisi esitellä eri tahoille, jotta käsitys todellisista mahdollisuuksista saataisiin alulle. Aikaansaannoksena saatiin myös prototyyppi infinity mirrorista. Tuotteen valmistus koettiin yksinkertaiseksi, mutta kalliiksi varsinkin, jos kaikki tarvittavat osat ostetaan Suomesta. Lopuksi todettiin, että tuotteesta kannattaa tehdä avattava, jos LED-nauha tuotteen sisällä irtoaa, tai jos peilikalvon ja lasin väliselle pinnalle valmistuksen jälkeen ilmestyy liikaa kuplia.
Lopulta todettiin, että työ auttanee ihmisiä ymmärtämään tekijöitä, jotka vaikuttavat tuotteen valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin sekä periaatteita infinity mirroreiden valmistuksessa.
Työ alkoi kannattavuusselvityksellä, jossa selvitettiin jo edellä mainittuja asioita ja mahdollista tuotteen myyntiä, markkinointia ja jakelukanavia sekä kyseisen liiketoiminnan riskejä. Toiseksi selvitettiin teoriaa tuotteen taustalla sekä vaikuttavia tekijöitä, jotka vaikuttavat tuotteen lopputulokseen. Kolmantena rakennettiin prototyyppi hyödyntäen kerättyä teoriaa.
Kyselyn ja hintakartoituksen avulla todettiin, ettei infinity mirroreita voida myydä siihen hintaan, mitä suurin osa ihmisistä on valmiita maksamaan. Selvitystä tulisi huomattavasti laajentaa, jotta tulokset olisivat tarkempia ja tuotetta pitäisi esitellä eri tahoille, jotta käsitys todellisista mahdollisuuksista saataisiin alulle. Aikaansaannoksena saatiin myös prototyyppi infinity mirrorista. Tuotteen valmistus koettiin yksinkertaiseksi, mutta kalliiksi varsinkin, jos kaikki tarvittavat osat ostetaan Suomesta. Lopuksi todettiin, että tuotteesta kannattaa tehdä avattava, jos LED-nauha tuotteen sisällä irtoaa, tai jos peilikalvon ja lasin väliselle pinnalle valmistuksen jälkeen ilmestyy liikaa kuplia.
Lopulta todettiin, että työ auttanee ihmisiä ymmärtämään tekijöitä, jotka vaikuttavat tuotteen valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin sekä periaatteita infinity mirroreiden valmistuksessa.