Erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden matkailu : Ikääntyneet, liikuntarajoitteiset ja perheet joissa on kehitysvammainen lapsi tai nuori
Liikanen, Mari (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720148
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa erityismatkailua ikääntyneiden, liikuntarajoitteisten ja perheiden, joissa on kehitysvammainen lapsi tai nuori kannalta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten paljon näille kohderyhmille on matkailutarjontaa ja miten riittävänä he pitävät sitä. Pyrin myös saamaan kuvaa siitä, miten kohderyhmät kokevat itse, että heidät on otettu huomioon matkailussa. Tutkimukseen on haastateltu niin Suomessa toimivia suurimpia matkailuyrityksiä kuin kohdehenkilöitäkin. Kohdehenkilöiden tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kyselyjen avulla.
Suomessa erityisryhmille matkoja järjestää vain yksi yritys. Tämän yrityksen suurin kohderyhmä on liikuntarajoitteiset henkilöt. Ikääntyneiden matkoja järjestäviä yrityksiä on kaksi. Yleisillä matkanjärjestäjillä on kohdetarjonnassaan tarjontaa myös pelkästään aikuisille ja joitain esteettömiä kohteita, mutta heillä ei varsinaisesti tarjonta rajoitu tiettyihin asiakastyhmiin. Tämänhetkinen tarjonta ei vastaa näiden erityisryhmien tarpeita ja kohteiden markkinointi on erittäin heikkoa.
Tämänhetkistä tarjontaa tulisikin parantaa roimasti. Tiettyihin erityisryhmiin erikoistuneita yrityksiä pitäisi saada lisää, jotta asiantuntevia matkailupalveluja voitaisiin tarjota. Tällä hetkellä tästä matkailupuolesta tietävät eniten erityisryhmiin kuuluvat matkailijat itse. Siksi matkailutarjontaa suunniteltaessa tulisi kuulla itse matkailijoita, jotta matkailutuotteesta saataisiin käytännössä toimiva. Tiedon puute saa osan ihmisistä jäämään kotiin, koska luottamus omaan pärjäämiseen matkalla ei ole riittävällä tasolla. Tätä varten myös erityisryhmien matkailun markkinointiin tulisi panostaa ja tieto kohteista tulisi olla riittävää.
Suomessa erityisryhmille matkoja järjestää vain yksi yritys. Tämän yrityksen suurin kohderyhmä on liikuntarajoitteiset henkilöt. Ikääntyneiden matkoja järjestäviä yrityksiä on kaksi. Yleisillä matkanjärjestäjillä on kohdetarjonnassaan tarjontaa myös pelkästään aikuisille ja joitain esteettömiä kohteita, mutta heillä ei varsinaisesti tarjonta rajoitu tiettyihin asiakastyhmiin. Tämänhetkinen tarjonta ei vastaa näiden erityisryhmien tarpeita ja kohteiden markkinointi on erittäin heikkoa.
Tämänhetkistä tarjontaa tulisikin parantaa roimasti. Tiettyihin erityisryhmiin erikoistuneita yrityksiä pitäisi saada lisää, jotta asiantuntevia matkailupalveluja voitaisiin tarjota. Tällä hetkellä tästä matkailupuolesta tietävät eniten erityisryhmiin kuuluvat matkailijat itse. Siksi matkailutarjontaa suunniteltaessa tulisi kuulla itse matkailijoita, jotta matkailutuotteesta saataisiin käytännössä toimiva. Tiedon puute saa osan ihmisistä jäämään kotiin, koska luottamus omaan pärjäämiseen matkalla ei ole riittävällä tasolla. Tätä varten myös erityisryhmien matkailun markkinointiin tulisi panostaa ja tieto kohteista tulisi olla riittävää.