4-6-vuotiaan lapsen asennon hallinnan ja liikkumisen tukeminen : Opas lapsilähtöiseen harjoitteluun
Tuohimaa, Emmi (2017)
Tuohimaa, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220792
Tiivistelmä
Motoriset perustaidot, fyysinen aktiivisuus ja keskivartalon hallinta luodaan jo varhaislapsuudessa. Keskivartalon hallinta on edellytys kaikelle liikkumiselle, ja hallinnan puute näkyy yksipuolisina ja epätasapainoisina asentoina sekä liikemalleina. Jos liikemallit ja asennot rakentuvat epävakaalle perustalle, se voi aiheuttaa myöhemmin tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja ja kipua. Lasten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt viimeisten vuosien aikana, jonka vuoksi liikkumisen ohjaus ja tukeminen ovat nousseet tärkeään asemaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa 4-6-vuotiaiden lasten asennon hallinnasta, sen haasteista ja osatekijöistä, ja edistää alle kouluikäisten lasten aktiivisempaa elämäntapaa ja hyvinvointia. Tavoitteena oli opinnäytetyön tulosten pohjalta suunnitella ja toteuttaa opas alle kouluikäisen lapsen kehon hallinnan edistämiseksi lapsilähtöisesti. Opasta hyödyntää Jyväskylän Yhteistoiminta-alueiden terveyskeskusten lasten fysioterapian yksikkö.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Aineistonhaku suoritettiin laajoista tietokannoista Cinahl, PubMed sekä Medic. Lisäksi tietoa haettiin ammattikirjallisuudesta. Aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tulokset osoittavat, että 4-6-vuotiaan lapsen asennon hallintaan vaikuttavat lapsen muuttuvat mittasuhteet, lapsen motivaatio, ympäristö sekä lapsen lihastonus. Alle kouluikäisen lapsen tulisi liikkua kolme tuntia päivässä, ja pelkästään fyysisen aktiivisuuden lisääminen parantaa lapsen lihasvoimia, kehonhallintaa ja kestävyyttä. Asennon hallintaa voidaan tukea kehonhallintaharjoitteilla sekä huomioimalla lapsen ergonomiset leikkiasennot ja liikkuminen arjessa. Harjoitteet tulisi aina suorittaa lapsilähtöisesti. Myös ympäristön kannustuksella ja tuella on suuri merkitys. Aiheesta löytyi niukasti tutkimustietoa, joten tarkkoja suosituksia ei voida antaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa 4-6-vuotiaiden lasten asennon hallinnasta, sen haasteista ja osatekijöistä, ja edistää alle kouluikäisten lasten aktiivisempaa elämäntapaa ja hyvinvointia. Tavoitteena oli opinnäytetyön tulosten pohjalta suunnitella ja toteuttaa opas alle kouluikäisen lapsen kehon hallinnan edistämiseksi lapsilähtöisesti. Opasta hyödyntää Jyväskylän Yhteistoiminta-alueiden terveyskeskusten lasten fysioterapian yksikkö.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Aineistonhaku suoritettiin laajoista tietokannoista Cinahl, PubMed sekä Medic. Lisäksi tietoa haettiin ammattikirjallisuudesta. Aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tulokset osoittavat, että 4-6-vuotiaan lapsen asennon hallintaan vaikuttavat lapsen muuttuvat mittasuhteet, lapsen motivaatio, ympäristö sekä lapsen lihastonus. Alle kouluikäisen lapsen tulisi liikkua kolme tuntia päivässä, ja pelkästään fyysisen aktiivisuuden lisääminen parantaa lapsen lihasvoimia, kehonhallintaa ja kestävyyttä. Asennon hallintaa voidaan tukea kehonhallintaharjoitteilla sekä huomioimalla lapsen ergonomiset leikkiasennot ja liikkuminen arjessa. Harjoitteet tulisi aina suorittaa lapsilähtöisesti. Myös ympäristön kannustuksella ja tuella on suuri merkitys. Aiheesta löytyi niukasti tutkimustietoa, joten tarkkoja suosituksia ei voida antaa.