Näkövammaisten lasten saama toimintaterapia kouluympäristössä: : Millä tavoin toimintaterapeutit voivat edistää näkövammaisten lasten toimintakykyä kouluympäristössä?
Leppälä, Sanna; Särkkä, Milka (2017)
Leppälä, Sanna
Särkkä, Milka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421375
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe nousi käytännön työelämän kehittämistarpeesta Valteri-koulu Onervan toimintaterapeutilta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin toimintaterapeutit voivat edistää näkövammaisten lasten toimintakykyä kouluympäristössä. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin jo olemassa olevaa näyttöön perustuvaa tietoa näkövammaisten lasten saamasta toimintaterapiasta kouluympäristössä.
Kyselytutkimuksen avulla edelleen selvitettiin, millaisia toimintaterapian tavoitteita Valteri-kouluissa opiskelevilla näkövammaisilla lapsilla on sekä mitä keinoja toimintaterapeutit käyttävät näkövammaisten lasten toimintakyvyn edistämiseen kouluympäristössä. Tutkimusme-netelmillä saatu aineisto teemoiteltiin ICF-luokituksen mukaisilla ruumin/kehon toimintojen, suoritusten ja osallistumisen sekä ympäristötekijöiden osa-alueilla. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että toimintaterapeutit edistävät näkövammaisten lasten toimintakykyä kouluympäristössä ADL- ja IADL-toimintojen, tarkkaavuuden ja toiminta- sekä vuorovaikutustaitojen harjoittelulla. Lisäksi näkövammaisten lasten toimintakykyä pyrittiin edistämään aistitiedon ja -valmiuksien harjoittelulla teknologisten apuvälineiden avulla.
Näkövammaisten lasten saamassa toimintaterapiassa tulee huomioida yksilötekijöiden, kuten iän, vamman tai sairauden vaikutus toimintaterapian sisällön suunnitteluun. Tutkimusmenetelmien aineistosta löytyi yhteneväisyyksiä jokaisen valitun ICF-luokituksen teemaan liittyen. Kirjallisuuskatsauksen aineiston ja kyselytutkimuksen vastausten tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että Valteri-kouluissa työskentelevät toimintaterapeutit toteuttavat ainakin näiltä osin näyttöön perustuvaa toimintaterapiaa.
Kyselytutkimuksen avulla edelleen selvitettiin, millaisia toimintaterapian tavoitteita Valteri-kouluissa opiskelevilla näkövammaisilla lapsilla on sekä mitä keinoja toimintaterapeutit käyttävät näkövammaisten lasten toimintakyvyn edistämiseen kouluympäristössä. Tutkimusme-netelmillä saatu aineisto teemoiteltiin ICF-luokituksen mukaisilla ruumin/kehon toimintojen, suoritusten ja osallistumisen sekä ympäristötekijöiden osa-alueilla. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että toimintaterapeutit edistävät näkövammaisten lasten toimintakykyä kouluympäristössä ADL- ja IADL-toimintojen, tarkkaavuuden ja toiminta- sekä vuorovaikutustaitojen harjoittelulla. Lisäksi näkövammaisten lasten toimintakykyä pyrittiin edistämään aistitiedon ja -valmiuksien harjoittelulla teknologisten apuvälineiden avulla.
Näkövammaisten lasten saamassa toimintaterapiassa tulee huomioida yksilötekijöiden, kuten iän, vamman tai sairauden vaikutus toimintaterapian sisällön suunnitteluun. Tutkimusmenetelmien aineistosta löytyi yhteneväisyyksiä jokaisen valitun ICF-luokituksen teemaan liittyen. Kirjallisuuskatsauksen aineiston ja kyselytutkimuksen vastausten tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että Valteri-kouluissa työskentelevät toimintaterapeutit toteuttavat ainakin näiltä osin näyttöön perustuvaa toimintaterapiaa.