Lasten osallisuuden haasteet varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa : Integroitu kirjallisuuskatsaus
Routi, Marika (2017)
Lataukset:
Routi, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321102
Tiivistelmä
Lasten osallisuus on erittäin ajankohtainen teema varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuslaki ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet-asiakirja on uudistettu, ja lasten osallisuudella on merkittävä rooli uusissa versioissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä lasten osallisuutta varhaiskasvatustoiminnassa. Työn tavoitteena oli selvittää lasten osallisuuden haasteita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa ja sitä millaisia ratkaisuja haasteiden ratkaisemiseksi esitetään. Aineiston hankintamenetelmänä oli integroitu kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lasten osallisuuden haasteita on useita. Oleelliset haasteet olivat osallisuus-käsitteen moninaisuus ja henkilöstön moninainen ammatillinen suhtautuminen lasten osallisuuteen. Muita haasteita olivat varhaiskasvatuksen käytännön ja pedagogisen kulttuurin rajoitteet, lasten arvostamattomuus, eriarvoisuus, olosuhteiden rajoitukset, leikin mahdollisuuksien hyödyntämättömyys, vuorovaikutuksen eri osatekijät ja johtamisen näkökulmasta resurssipula ja sekavat työtoimenkuvat.
Tulosten mukaan lasten osallisuuden haasteiden ratkaisuina nousivat esiin ammatillisuuden lisääminen, henkilöstön osallisuutta arvostava asenne, varhaiskasvatuksen käytännön muuttaminen osallisuutta tukevaksi, pedagogiikan kehittäminen ja leikin arvostaminen.
Tuloksista voitiin päätellä, että henkilöstö on avainasemassa lasten osallisuuden toteutumisessa varhaiskasvatuksessa. Henkilöstön ammatillisuuden lisääminen, positiivinen asenne osallisuuteen sekä käytännön ja pedagogiikan kehittäminen ovat keskeiset tekijät lasten osallisuuden toteutumiselle ja lisäämiselle varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lasten osallisuuden haasteita on useita. Oleelliset haasteet olivat osallisuus-käsitteen moninaisuus ja henkilöstön moninainen ammatillinen suhtautuminen lasten osallisuuteen. Muita haasteita olivat varhaiskasvatuksen käytännön ja pedagogisen kulttuurin rajoitteet, lasten arvostamattomuus, eriarvoisuus, olosuhteiden rajoitukset, leikin mahdollisuuksien hyödyntämättömyys, vuorovaikutuksen eri osatekijät ja johtamisen näkökulmasta resurssipula ja sekavat työtoimenkuvat.
Tulosten mukaan lasten osallisuuden haasteiden ratkaisuina nousivat esiin ammatillisuuden lisääminen, henkilöstön osallisuutta arvostava asenne, varhaiskasvatuksen käytännön muuttaminen osallisuutta tukevaksi, pedagogiikan kehittäminen ja leikin arvostaminen.
Tuloksista voitiin päätellä, että henkilöstö on avainasemassa lasten osallisuuden toteutumisessa varhaiskasvatuksessa. Henkilöstön ammatillisuuden lisääminen, positiivinen asenne osallisuuteen sekä käytännön ja pedagogiikan kehittäminen ovat keskeiset tekijät lasten osallisuuden toteutumiselle ja lisäämiselle varhaiskasvatuksessa.