Kainuun yhteinen Venäjälle suunnattu matkailumarkkinointi : Toimivuus ja kehittämisen keinot
Shevchenko, Anna; Kulyaeva, Yana (2017)
Shevchenko, Anna
Kulyaeva, Yana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun Liitto, jonka toimeksiannossa tutkittiin Kainuun matkailun kehittämistä erityisesti Kainuun matkailualan yritysten yhteistä markkinoinnin kehittämistä Venäjän markkinaan liittyen. Tavoitteena on tutkia Kainuun alueella matkailua, ja tuloksien perusteella esittää mahdollisia kehittämiskeinoja matkailun parantamiseksi Kainuun alueella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta, jotka käsittelevät Kainuun alueen Venäjän matkailustrategiaa, markkinointia sisältäen markkinoinnin suunnittelun ja kansainvälisen markkinoinnin sekä brändinäkökulman. Viitekehyksessä muodostetaan myös kuvaa Venäjästä kohdemaana sekä tarkastellaan venäläismatkailun erityispiirteitä.
Kyseinen opinnäytetyö on monimenetelmällinen tutkimus, ja siinä toteutettiin kaksi tiedonhankinnan osiota: matkailijoille tehty kysely ja yrittäjille tehdyt haastattelut. Opinnäytetyön tulosten perusteella venäläisten asiakkaiden mielipiteet osoittavat, että Kainuussa osataan hoitaa asiat erittäin hyvin, sillä matkailijoiden tarpeet huomioidaan, palveluita löytyy ja luontokin kannustaa siihen, että Kainuuseen tullaan uudestaan. Haasteina nähdään pitkät etäisyydet. Valmiiden tutustumiskierrosten ja ohjelmapalveluiden järjestämisessä on myös osittain puutteita. Matkailualan yrittäjien näkemykset koskien Kainuun yhteistä matkailumarkkinointia ja sen erityishaasteita korostavat matkailun yhteistyön merkitystä eri tasoilla sekä paikallisesti että laajemmalla verkostolla. Yrittäjistä 82% on sitä mieltä, että Kainuun yhteistä markkinointia tarvitaan ehdottomasti, koska yhteismarkkinointi on kustannustehokkaampaa ja tulokset parempia. Yhteisen Kainuun matkailubrändin rakentamisen osalta 40% vastaajista on sitä mieltä, että Kainuun brändiä tarvitaan, sillä se voisi tuoda enemmän näkyvyyttä, tehokkuutta ja yhtenäisyyttä koko alueen matkailuun, varsinkin kansainvälisen markkinoinnin näkökulmasta. Kehittämiskeinoina Kainuun matkailun edistämiselle esitimme matkailun tuotteistamista, ja sen erityisenä toteutuksena laadimme matkailijoille suunnistuskarttoja, joiden tavoite on paketoida kaikki Kainuun alueella olevat merkittävät ja mielenkiintoiset käyntikohteet, palvelut ja tapahtumat ja tarjota niitä koottuna sillä tavalla, että jokainen asiakasryhmä löytäisi helposti juuri sille sopivat tuotteet ja palvelut. Yhdistämällä koko Kainuun matkailutuotteita ja –palveluita voi laajentaa yritysten yhteistyöverkostoa sekä jatkuvasti kehittää niiden toimivuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta, jotka käsittelevät Kainuun alueen Venäjän matkailustrategiaa, markkinointia sisältäen markkinoinnin suunnittelun ja kansainvälisen markkinoinnin sekä brändinäkökulman. Viitekehyksessä muodostetaan myös kuvaa Venäjästä kohdemaana sekä tarkastellaan venäläismatkailun erityispiirteitä.
Kyseinen opinnäytetyö on monimenetelmällinen tutkimus, ja siinä toteutettiin kaksi tiedonhankinnan osiota: matkailijoille tehty kysely ja yrittäjille tehdyt haastattelut. Opinnäytetyön tulosten perusteella venäläisten asiakkaiden mielipiteet osoittavat, että Kainuussa osataan hoitaa asiat erittäin hyvin, sillä matkailijoiden tarpeet huomioidaan, palveluita löytyy ja luontokin kannustaa siihen, että Kainuuseen tullaan uudestaan. Haasteina nähdään pitkät etäisyydet. Valmiiden tutustumiskierrosten ja ohjelmapalveluiden järjestämisessä on myös osittain puutteita. Matkailualan yrittäjien näkemykset koskien Kainuun yhteistä matkailumarkkinointia ja sen erityishaasteita korostavat matkailun yhteistyön merkitystä eri tasoilla sekä paikallisesti että laajemmalla verkostolla. Yrittäjistä 82% on sitä mieltä, että Kainuun yhteistä markkinointia tarvitaan ehdottomasti, koska yhteismarkkinointi on kustannustehokkaampaa ja tulokset parempia. Yhteisen Kainuun matkailubrändin rakentamisen osalta 40% vastaajista on sitä mieltä, että Kainuun brändiä tarvitaan, sillä se voisi tuoda enemmän näkyvyyttä, tehokkuutta ja yhtenäisyyttä koko alueen matkailuun, varsinkin kansainvälisen markkinoinnin näkökulmasta. Kehittämiskeinoina Kainuun matkailun edistämiselle esitimme matkailun tuotteistamista, ja sen erityisenä toteutuksena laadimme matkailijoille suunnistuskarttoja, joiden tavoite on paketoida kaikki Kainuun alueella olevat merkittävät ja mielenkiintoiset käyntikohteet, palvelut ja tapahtumat ja tarjota niitä koottuna sillä tavalla, että jokainen asiakasryhmä löytäisi helposti juuri sille sopivat tuotteet ja palvelut. Yhdistämällä koko Kainuun matkailutuotteita ja –palveluita voi laajentaa yritysten yhteistyöverkostoa sekä jatkuvasti kehittää niiden toimivuutta.