Sähköauton latauspisteiden lisääminen vanhaan kiinteistöön
Kärkkäinen, Juho (2017)
Kärkkäinen, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521579
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Aro Systems Oy:lle, joka vastaa taloteknisten hankkeiden suunnittelusta, toteutuksesta ja ylläpitopalveluista Helsingin, Tampereen ja Oulun seuduilla. Työn tavoitteena oli koota yhteen ohjeistus, jonka mukaan voidaan suunnitella ja toteuttaa sähköautojen latauspisteiden lisäys vanhaan kiinteistöön.
Insinöörityön pohjatietona käytettiin kirjallisuutta sekä verkkojulkaisuja. Suurin osa tiedosta kerättiin kuitenkin eri laitevalmistajien antamista haastatteluista. Alalla ei ole muodostunut vakiintunutta käytäntöä sähköautojen latausjärjestelmien suunnitteluun ja asennukseen liittyen, joten valmistajilta saatu tietoa oli oleellista työn onnistumisen kannalta.
Työssä käytiin läpi sähköautojen historiaa maailmanlaajuisesti sekä nykytilannetta Suomessa. Lisäksi työssä esiteltiin eri valmistajien laitteita ja niihin liittyviä erityspiirteitä sekä palveluita.
Kerättyjen tietojen pohjalta voitiin muodostaa ohjeistus niistä asioista, jotka tulee ottaa huomioon, kun vanhaan kiinteistöön lisätään sähköautojen latauspisteitä. Tietoja sovellettiin esimerkkikohteeseen. Esimerkissä pohdittiin erilaisia tilanteita, joissa sähköautojen osuus kaikista ajoneuvoista vaihteli.
Esimerkkikohteen osalta tehtyjen laskelmien johdosta huomattiin, että sähköautojen latausjärjestelmän vaikutus kiinteistön huipputehoon saattaa olla hyvinkin pieni. Suomessa huipputeho on laskettu autojen lämmitysteho huomioiden, joten osittain sähköautojen lataukseen vaadittava tehokapasiteetti on jo olemassa. Dynaaminen kuormanhallinta on tärkeä osa toimivaa latausjärjestelmää.
Insinöörityön pohjatietona käytettiin kirjallisuutta sekä verkkojulkaisuja. Suurin osa tiedosta kerättiin kuitenkin eri laitevalmistajien antamista haastatteluista. Alalla ei ole muodostunut vakiintunutta käytäntöä sähköautojen latausjärjestelmien suunnitteluun ja asennukseen liittyen, joten valmistajilta saatu tietoa oli oleellista työn onnistumisen kannalta.
Työssä käytiin läpi sähköautojen historiaa maailmanlaajuisesti sekä nykytilannetta Suomessa. Lisäksi työssä esiteltiin eri valmistajien laitteita ja niihin liittyviä erityspiirteitä sekä palveluita.
Kerättyjen tietojen pohjalta voitiin muodostaa ohjeistus niistä asioista, jotka tulee ottaa huomioon, kun vanhaan kiinteistöön lisätään sähköautojen latauspisteitä. Tietoja sovellettiin esimerkkikohteeseen. Esimerkissä pohdittiin erilaisia tilanteita, joissa sähköautojen osuus kaikista ajoneuvoista vaihteli.
Esimerkkikohteen osalta tehtyjen laskelmien johdosta huomattiin, että sähköautojen latausjärjestelmän vaikutus kiinteistön huipputehoon saattaa olla hyvinkin pieni. Suomessa huipputeho on laskettu autojen lämmitysteho huomioiden, joten osittain sähköautojen lataukseen vaadittava tehokapasiteetti on jo olemassa. Dynaaminen kuormanhallinta on tärkeä osa toimivaa latausjärjestelmää.