Opintieni opettajaksi : Oppilaslähtöinen pianonsoiton opetus
Kumanto, Arto (2017)
Kumanto, Arto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521569
Tiivistelmä
Opinpolkuni opettajaksi – on kuvaus matkastani pianonsoiton opettajaksi. Se on kooste opinnoistani ammatillisessa opettajakoulutuksessa ja toimii minun henkilökohtaisena opettajuuden käsikirjana. Kerron kokemuksistani opettajana ennen opettajakoulutuksen alkamista ja pohdin pedagogisia lähtökohtiani valmistuessani koulutukseen. Olen koonnut käsikirjaan opintojen aikana itselleni relevanttia tietoa opettajuudesta sekä yleisestä että musiikkialan näkökulmasta.
Suoritin opettajakoulutuksen aikana kasvatustieteiden perusteiden opinnot ja käsittelen aihetta käsikirjassani kasvatuksen ja ihmisen kehityksen näkökulmista. Opettajakoulutukseen sisältyi kolme harjoittelua eri aihealueilta, jotka antoivat mahdollisuuden kokea asioita käytännössä ja loivat täten uusia pedagogisia näkökulmia. Oppimisympäristöharjoittelussa tutustuin opetusalan organisaatioiden toimintakulttuureihin ja käyntien teemat käsittelivät pääasiassa pianonsoiton yksilöopetusta. Opetus- ja ohjaamisharjoittelu puolestaan koostui vetämistäni lyhytkursseista, joiden aiheina olivat improvisointi pianolla ja säveltäminen. Opetusharjoittelun pituus oli yhteensä 20 tuntia. Verkostoharjoittelun painopisteenä oli opettajan moniammatilliset verkostot, joiden teemat valikoituvat opettajuuden tavoitteideni mukaan. Opettajakoulutukseen sisältyi myös kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kehittää työyhteisön pedagogisia käytänteitä. Tarkastelin omassa kehitystyössäni pianonsoiton opetukseen liittyviä suorituskeskeisiä ja vanhoillisia menetelmiä. Esittelin uudenlaisia tapoja soitonopetukseen, jotka perustuvat oppilaslähtöisyyteen ja yksilöllisyyteen. Toin myös esille uudenlaisia tavoitteita pianonsoiton opetuksessa, jotka perustuvat persoonallisen soiton kehittymiseen ja jatkuvan oppimisen tukemiseen. Kohdeorganisaationa toimi Ahjolan kansalaisopisto.
Tämä käsikirja on yhteenveto opettajuuden identiteetistäni. Sen avulla voi tutustua toimintatapoihini ja arvoihin, joita opettajana ja ihmisenä edustan. Käsikirjani pedagogisina teemoina ovat oppilaslähtöisyys, humanistinen lähestymistapa opettamiseen sekä tiedon subjektiivinen olemus.
Suoritin opettajakoulutuksen aikana kasvatustieteiden perusteiden opinnot ja käsittelen aihetta käsikirjassani kasvatuksen ja ihmisen kehityksen näkökulmista. Opettajakoulutukseen sisältyi kolme harjoittelua eri aihealueilta, jotka antoivat mahdollisuuden kokea asioita käytännössä ja loivat täten uusia pedagogisia näkökulmia. Oppimisympäristöharjoittelussa tutustuin opetusalan organisaatioiden toimintakulttuureihin ja käyntien teemat käsittelivät pääasiassa pianonsoiton yksilöopetusta. Opetus- ja ohjaamisharjoittelu puolestaan koostui vetämistäni lyhytkursseista, joiden aiheina olivat improvisointi pianolla ja säveltäminen. Opetusharjoittelun pituus oli yhteensä 20 tuntia. Verkostoharjoittelun painopisteenä oli opettajan moniammatilliset verkostot, joiden teemat valikoituvat opettajuuden tavoitteideni mukaan. Opettajakoulutukseen sisältyi myös kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kehittää työyhteisön pedagogisia käytänteitä. Tarkastelin omassa kehitystyössäni pianonsoiton opetukseen liittyviä suorituskeskeisiä ja vanhoillisia menetelmiä. Esittelin uudenlaisia tapoja soitonopetukseen, jotka perustuvat oppilaslähtöisyyteen ja yksilöllisyyteen. Toin myös esille uudenlaisia tavoitteita pianonsoiton opetuksessa, jotka perustuvat persoonallisen soiton kehittymiseen ja jatkuvan oppimisen tukemiseen. Kohdeorganisaationa toimi Ahjolan kansalaisopisto.
Tämä käsikirja on yhteenveto opettajuuden identiteetistäni. Sen avulla voi tutustua toimintatapoihini ja arvoihin, joita opettajana ja ihmisenä edustan. Käsikirjani pedagogisina teemoina ovat oppilaslähtöisyys, humanistinen lähestymistapa opettamiseen sekä tiedon subjektiivinen olemus.