Vuorovaikutuksen edistäminen verkko-oppimisympäristö Moodlessa
Isokääntä, Jani (2010)
Isokääntä, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108579
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin verkkokeskustelun hyviä käytänteitä Moodle verkko-oppimisympäristössä. Tavoitteena oli löytää uusia menetelmiä rohkaista suntion ammattitutkinnon suorittajia verkon välityksellä käytävään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli myös löytää opettajille hyviä työvälineitä, neuvoja ja vinkkejä vuorovaikutteisuuden luomiseen Moodle verkko-oppimisympäristössä.
Kehittämishanke kohdennettiin Raudaskylän Kristillisen Opiston suntion ammattitutkinnon suorittajiin. Tutkimusmenetelminä olivat kirjallisuusselvitys sekä käytännön kokeilut Moodlessa kahden eri ryhmän kanssa.
Tulokseksi saatiin kokemuksia erilaisista verkkokeskusteluista ja keskustelualueista, joita voidaan jatkossa hyödyntää ja edelleen kehittää Raudaskylän Kristillisellä Opistolla ja sen yhteistyökumppaneiden kanssa. Saadut kokemukset jaetaan yhteisissä koulutustilanteissa.
Verkko-oppimisympäristö on ammatillisen aikuiskoulutuksen yksi tärkeä kehittämiskohde, johon jatkossakin on kiinnitettävä huomiota. Vuorovaikutteisuus verkon välityksellä on tärkeä kehittämisen alue, koska tutkinnon suorittajat ovat laajalta maantieteelliseltä alueelta ja kontaktijaksoja on vain kerran kuukaudessa. Ryhmän tuki sekä fyysisesti että virtuaalisesti edistää tutkinnon suorittamista.
Kehittämishanke kohdennettiin Raudaskylän Kristillisen Opiston suntion ammattitutkinnon suorittajiin. Tutkimusmenetelminä olivat kirjallisuusselvitys sekä käytännön kokeilut Moodlessa kahden eri ryhmän kanssa.
Tulokseksi saatiin kokemuksia erilaisista verkkokeskusteluista ja keskustelualueista, joita voidaan jatkossa hyödyntää ja edelleen kehittää Raudaskylän Kristillisellä Opistolla ja sen yhteistyökumppaneiden kanssa. Saadut kokemukset jaetaan yhteisissä koulutustilanteissa.
Verkko-oppimisympäristö on ammatillisen aikuiskoulutuksen yksi tärkeä kehittämiskohde, johon jatkossakin on kiinnitettävä huomiota. Vuorovaikutteisuus verkon välityksellä on tärkeä kehittämisen alue, koska tutkinnon suorittajat ovat laajalta maantieteelliseltä alueelta ja kontaktijaksoja on vain kerran kuukaudessa. Ryhmän tuki sekä fyysisesti että virtuaalisesti edistää tutkinnon suorittamista.