Palvelulinjaston perehdytys ja perehdytyssuunnitelma
Haapalainen, Anttu (2017)
Haapalainen, Anttu
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521534
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona K-Citymarket, Oulu, Kaakkuriin. Opinnäytetyön aiheena oli tehdä uusi perehdytyssuunnitelma palvelulinjastolle sekä tutkia perehdyttämistä perehdyttäjän ja perehdytettävän näkökulmasta. Palvelulinjastolla ei ole aikaisemmin ollut perehdytystä auttavaa listaa tai suunnitelmaa. Uusi suunnitelma auttaa perehdyttäjää opastamaan uutta työntekijää. Aikaisemmin kaikki työntekijät ovat antaneet perehdytystä, mutta nyt palvelulinjastolle on valittu perehdytysvastaava. Perehdytysvastaavan toimenkuvaan kuuluu, että hän suunnittelee ja varmistaa, että perehdytys on tehty.
Opinnäytetyö pohjautuu kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Teoriaosuudessa tutkitaan yleisesti perehdyttämistä ja siihen liittyviä osa-alueita sekä käsitellään perehdytysprosessia yleisesti. Opinnäytetyössä olevan teoriaosuuden pohjalta lähdimme palvelulinjaston esimiesten ja työntekijöiden kanssa tekemään uutta perehdytyssuunnitelmaa. Opinnäytetyössä selvitetään perehdytykseen liittyviä hyötyjä, perehdytyksen onnistuneisuutta, tavoitteita, ongelmia ja esimiehen roolia perehdyttämisessä. Tärkeässä osassa ovat myös perehdytykseen liittyvät lait sekä yrityksen sisäinen tiedotus ja viestintä. Opinnäytetyön tutkimusosassa käsitellään toimeksiantajaa, tutkimusaineistoa, nykyistä tilannetta palvelulinjastolla ja perehdytyssuunnitelmaa.
Teoriaosaan ja tutkimusosaan on kerätty aineistoa perehdytykseen liittyvistä kirjoista ja internetin lähteistä. Lisäksi aineistoa on kerätty perehdytykseen liittyvillä haastatteluilla. Haastattelut kohdistettiin palvelulinjaston henkilökunnalle, kauppiaille ja esimiehille.
Tutkimuksen tuloksena K-Citymarket, Oulu, Kaakkuri saa palvelulinjastolleen uuden perehdytyssuunnitelman. Perehdytyssuunnitelman avulla perehdytyksestä tulee selkeämpää ja tarkempaa. Perehdytyssuunnitelma tulee käyttöön perehdyttäjälle, esimiehille ja uusille työntekijöille.
Opinnäytetyö pohjautuu kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Teoriaosuudessa tutkitaan yleisesti perehdyttämistä ja siihen liittyviä osa-alueita sekä käsitellään perehdytysprosessia yleisesti. Opinnäytetyössä olevan teoriaosuuden pohjalta lähdimme palvelulinjaston esimiesten ja työntekijöiden kanssa tekemään uutta perehdytyssuunnitelmaa. Opinnäytetyössä selvitetään perehdytykseen liittyviä hyötyjä, perehdytyksen onnistuneisuutta, tavoitteita, ongelmia ja esimiehen roolia perehdyttämisessä. Tärkeässä osassa ovat myös perehdytykseen liittyvät lait sekä yrityksen sisäinen tiedotus ja viestintä. Opinnäytetyön tutkimusosassa käsitellään toimeksiantajaa, tutkimusaineistoa, nykyistä tilannetta palvelulinjastolla ja perehdytyssuunnitelmaa.
Teoriaosaan ja tutkimusosaan on kerätty aineistoa perehdytykseen liittyvistä kirjoista ja internetin lähteistä. Lisäksi aineistoa on kerätty perehdytykseen liittyvillä haastatteluilla. Haastattelut kohdistettiin palvelulinjaston henkilökunnalle, kauppiaille ja esimiehille.
Tutkimuksen tuloksena K-Citymarket, Oulu, Kaakkuri saa palvelulinjastolleen uuden perehdytyssuunnitelman. Perehdytyssuunnitelman avulla perehdytyksestä tulee selkeämpää ja tarkempaa. Perehdytyssuunnitelma tulee käyttöön perehdyttäjälle, esimiehille ja uusille työntekijöille.