Digitalisaation mahdollisuudet autoalan koulutuksessa: case - esimerkkinä Stadin ammattiopiston autoalan kehittämishanke
Hulkko, Mikko (2017)
Hulkko, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121621621
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformin mukanaan tuoma opetuksen digitalisointi on yksi keskeisiä kehityshankkeita tällä hetkellä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää opettajien käsityksiä ja odotuksia digitalisaation mahdollisuuksista, ja toisaalta käynnissä olevan opetuskokeilun myötä arvioida digitalisaation hyödyntämistä jokapäiväisessä opetuksessa.
Opinnäytetyö on tehty Stadin ammattiopistolle, joka toimii Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla, ja kehittämishankkeen tarkoituksena on sekä uusien toimintamallien ideoiminen ja kokeilu että opetushenkilöstön kokemusten ja käsitysten kartoitus. Opinnäytetyön taustalla vaikuttaa muun muassa entisen Opetusviraston tekemä Helsingin kaupungin opetuksen digitalisaatio–ohjelma vuosille 2016–2019 –digistrategiasuunnitelma, jolla pyritään edistämään ja turvaamaan opiskelijoiden tietoyhteiskunnassa tarvittava hyvä oppiminen sekä kehittää opettajien pedagogista ja digitaalista osaamista.
Työn toteutuksessa on hyödynnetty yleisesti digitalisaatiota ja opetuksen digitalisointia käsitteleviä kirjoituksia ja opetuksen digitalisointia käsitteleviä tutkimuksia. Työn empiirisessä osassa analysoidaan oppimisympäristössä tapahtuvia muutoksia ja aineistosta esiin nousevia ehdotuksia digitalisaation hyödyntämiseksi muutosten toteuttamisessa.
Tutkimus osoitti, että opettajat kaipaavat enemmän kollegiaalisia dialogeja kiireettömässä ympäristössä hyvien yhteisten toimintamallien ja käytänteiden luomiseksi, ja uudistamistyössä tarvitaan opettajien kuuntelemista ja tukemista sekä heidän rohkaisemistaan toteuttaa digitalisaatiota ja omaa opettajuuttaan. Työelämävalmiuksien kehittäminen edellyttää liike-elämän ja oppilaitoksen välisen yhteistyön lisäämistä. Opetuskokeilu osoitti, että maahanmuuttajat ja enemmän tukea tarvitsevat opiskelijat hyötyivät eniten digimateriaaleista.
Opinnäytetyö on tehty Stadin ammattiopistolle, joka toimii Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla, ja kehittämishankkeen tarkoituksena on sekä uusien toimintamallien ideoiminen ja kokeilu että opetushenkilöstön kokemusten ja käsitysten kartoitus. Opinnäytetyön taustalla vaikuttaa muun muassa entisen Opetusviraston tekemä Helsingin kaupungin opetuksen digitalisaatio–ohjelma vuosille 2016–2019 –digistrategiasuunnitelma, jolla pyritään edistämään ja turvaamaan opiskelijoiden tietoyhteiskunnassa tarvittava hyvä oppiminen sekä kehittää opettajien pedagogista ja digitaalista osaamista.
Työn toteutuksessa on hyödynnetty yleisesti digitalisaatiota ja opetuksen digitalisointia käsitteleviä kirjoituksia ja opetuksen digitalisointia käsitteleviä tutkimuksia. Työn empiirisessä osassa analysoidaan oppimisympäristössä tapahtuvia muutoksia ja aineistosta esiin nousevia ehdotuksia digitalisaation hyödyntämiseksi muutosten toteuttamisessa.
Tutkimus osoitti, että opettajat kaipaavat enemmän kollegiaalisia dialogeja kiireettömässä ympäristössä hyvien yhteisten toimintamallien ja käytänteiden luomiseksi, ja uudistamistyössä tarvitaan opettajien kuuntelemista ja tukemista sekä heidän rohkaisemistaan toteuttaa digitalisaatiota ja omaa opettajuuttaan. Työelämävalmiuksien kehittäminen edellyttää liike-elämän ja oppilaitoksen välisen yhteistyön lisäämistä. Opetuskokeilu osoitti, että maahanmuuttajat ja enemmän tukea tarvitsevat opiskelijat hyötyivät eniten digimateriaaleista.