Työvalmennuskeskus Aktiivin kierrätyssuunnitelma
Jalasjoki, Tuija (2017)
Jalasjoki, Tuija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Forssan kaupungin alaisuu-dessa toimiva Työvalmennuskeskus Aktiivi, joka työllistää vaikeasti työllistyviä henkilöitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli erityisryhmien kierrättämään opettaminen. Ongelmana Työvalmennuskeskus Aktii-vissa oli, että sekajätettä syntyi liian paljon.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista kestävää kehitystä, jäte-lainsäädäntöä, jätteiden kierrätystä ja opinnäytetyön kohderyhmän eli kehitysvammaisten henkilöiden kierrättämään opettamista. Tut-kimusosio koostui Työvalmennuskeskus Aktiivin jätemäärien selvittä-misestä ja näiden perusteella jäteastioiden valinnasta Aktiivin osas-toille. Työssä suunniteltiin myös kahdet erilliset lajitteluohjeet. Taval-liset ohjeet, joissa on tietoa muun muassa siitä, miten eri jätteitä voi-daan jatkossa hyödyntää sekä selkokieliset ohjeet Työvalmennuskes-kus Aktiivin kehitysvammaisille työntekijöille. Työn menetelmänä käytettiin Työvalmennuskeskus Aktiivin ohjaajien ja työntekijöiden haastattelua.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Työvalmennuskeskus Aktiivissa ei ole kiinnitetty huomiota kierrätysasioihin. Jatkossa sekä sisäiseen, et-tä ulkoiseen kierrätykseen kannattaa kiinnittää huomiota ja tarkkailla jätemääriä säännöllisesti, jotta voidaan seurata väheneekö sekajäte. Kehitysvammaisten henkilöiden kierrättämään opetuksessa tulee käyttää toistoa, selkokieltä ja kuvallisia apukeinoja.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista kestävää kehitystä, jäte-lainsäädäntöä, jätteiden kierrätystä ja opinnäytetyön kohderyhmän eli kehitysvammaisten henkilöiden kierrättämään opettamista. Tut-kimusosio koostui Työvalmennuskeskus Aktiivin jätemäärien selvittä-misestä ja näiden perusteella jäteastioiden valinnasta Aktiivin osas-toille. Työssä suunniteltiin myös kahdet erilliset lajitteluohjeet. Taval-liset ohjeet, joissa on tietoa muun muassa siitä, miten eri jätteitä voi-daan jatkossa hyödyntää sekä selkokieliset ohjeet Työvalmennuskes-kus Aktiivin kehitysvammaisille työntekijöille. Työn menetelmänä käytettiin Työvalmennuskeskus Aktiivin ohjaajien ja työntekijöiden haastattelua.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Työvalmennuskeskus Aktiivissa ei ole kiinnitetty huomiota kierrätysasioihin. Jatkossa sekä sisäiseen, et-tä ulkoiseen kierrätykseen kannattaa kiinnittää huomiota ja tarkkailla jätemääriä säännöllisesti, jotta voidaan seurata väheneekö sekajäte. Kehitysvammaisten henkilöiden kierrättämään opetuksessa tulee käyttää toistoa, selkokieltä ja kuvallisia apukeinoja.