Kartoitus judon merkityksestä lapsen sosiaalisten taitojen kehityksessä
Roukka, Erja (2017)
Roukka, Erja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa maailman suosituimman kamppailu-urheilulajin, judon, merkitystä lapsen sosiaalisten taitojen kehityksessä. Aktiivisena lajiharrastajana ja valmentajana, sekä sosiaalialan opiskelijana aihe haastoi tutustumaan positiivisesti vaikuttavien asioiden kartoittamiseen. Judo on kovalta näyttävä kamppailulaji, jossa voiman sijasta pyritään käyttämään fysiikkaa apuna tekniikkasuorituksessa. Tekniikka tehdään turvallisesti vastustajaa vahingoittamatta. Periaatteena lajin taustalla on harrastajan henkisen kasvun kehitys ja toisen kunnioittaminen.
Kartoitus toteutettiin Porin judoseura Fudoshin ry:n vuoden kestävän peruskurssin valmennuksen ohessa osallistavan ja aktiivisen havainnoinnin menetelmiä käyttäen. Kurssilaiset olivat iältään 7-14 vuotiaita. Harjoitukset pidettiin kahdesti viikossa, ja ne olivat kestoltaan 1,5h. Ajatus opinnäytetyön toteuttamisesta nousi seuran tarpeesta saada lisää aktiivisia junioriharrastajia. Lajin positiivisten vaikutteiden esille tuominen, sekä kasvatuksellisesti kehittävien hyötyjen esittäminen, kasvattavat lajitietoutta paikkakunnalla, jonka on mahdollista herättää kiinnostusta lajin harrastamisen aloittamisen suhteen. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on kasvattaa ja kehittää myös nuorten ja lasten ohjaajan toimenkuvassa harrastavaa tai työskentelevää aikuista.
Harjoitusten aktiivinen seuraaminen, valmennuskokemus ja vanhempien haastattelu johtivat tuloksiin, joista näki selvästi, että laji vaikuttaa lasten ja nuorten kehitykseen monipuolisesti hyvällä tavalla. Aiemmin arat lapset kasvattivat omaa ystäväpiiriään. Koulumaailmassa ja kotona lapset olivat rauhallisempia ja ottivat toiset paremmin huomioon. Oman kehon ja voiman hahmottaminen ja hallinta kehittyivät, ja sama oli nähtävissä myös henkisellä tasolla. Lapset oppivat aikaisempaa paremmin kohtaamaan epäonnistumisia ja pettymyksiä. Turvallisessa ympäristössä, jossa lapsi sai aikuisen jakamattoman huomion omaan toimintaansa, lapsi oppi luomaan paremmin luottamussuhteita myös aikuiseen. Fyysinen kehitys ja onnistumisen kokemukset kasvattivat lapsen itsetuntoa, joka motivoi lasta aktiivisemmaksi toimijaksi ryhmässä.
Kartoitus toteutettiin Porin judoseura Fudoshin ry:n vuoden kestävän peruskurssin valmennuksen ohessa osallistavan ja aktiivisen havainnoinnin menetelmiä käyttäen. Kurssilaiset olivat iältään 7-14 vuotiaita. Harjoitukset pidettiin kahdesti viikossa, ja ne olivat kestoltaan 1,5h. Ajatus opinnäytetyön toteuttamisesta nousi seuran tarpeesta saada lisää aktiivisia junioriharrastajia. Lajin positiivisten vaikutteiden esille tuominen, sekä kasvatuksellisesti kehittävien hyötyjen esittäminen, kasvattavat lajitietoutta paikkakunnalla, jonka on mahdollista herättää kiinnostusta lajin harrastamisen aloittamisen suhteen. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on kasvattaa ja kehittää myös nuorten ja lasten ohjaajan toimenkuvassa harrastavaa tai työskentelevää aikuista.
Harjoitusten aktiivinen seuraaminen, valmennuskokemus ja vanhempien haastattelu johtivat tuloksiin, joista näki selvästi, että laji vaikuttaa lasten ja nuorten kehitykseen monipuolisesti hyvällä tavalla. Aiemmin arat lapset kasvattivat omaa ystäväpiiriään. Koulumaailmassa ja kotona lapset olivat rauhallisempia ja ottivat toiset paremmin huomioon. Oman kehon ja voiman hahmottaminen ja hallinta kehittyivät, ja sama oli nähtävissä myös henkisellä tasolla. Lapset oppivat aikaisempaa paremmin kohtaamaan epäonnistumisia ja pettymyksiä. Turvallisessa ympäristössä, jossa lapsi sai aikuisen jakamattoman huomion omaan toimintaansa, lapsi oppi luomaan paremmin luottamussuhteita myös aikuiseen. Fyysinen kehitys ja onnistumisen kokemukset kasvattivat lapsen itsetuntoa, joka motivoi lasta aktiivisemmaksi toimijaksi ryhmässä.