Kliinisen fysiologian video-oppimateriaali
Mäki, Tuuli (2017)
Mäki, Tuuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821731
Tiivistelmä
Kliininen fysiologia on tieteenala, jossa tutkitaan elimistön toimintoja erilaisten fysikaalisten mittausten avulla. Hengityselimistön toimintaa voidaan selvittää muun muassa spirometrialla ja diffuusiokapasiteettimittauksen avulla. Spirometriaa käytetään esimerkiksi astman diagnostiikassa, lääkehoidon seurannassa ja työkyvyn arvioinnissa. Diffuusiokapasiteettimittaus toimii keuhkokudoksen toimintakapasiteetin arvioinnissa, esimerkiksi sidekudossairauksien diagnostiikassa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä uutta video-oppimateriaalia Metropolia ammattikorkeakoulun kliinisen fysiologian kurssille. Tavoitteena oli helpottaa uusien laitteiden käyttöä videoiden ja kirjallisten laiteohjeiden avulla. Lisäksi laitteiden opettelun tueksi tehtiin uudet, kuvalliset laiteohjeet. Opinnäytetyöhön sisältyi opiskelijoille tehty kyselytutkimus, jossa kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä videoista oppimateriaaleina ja kysyttiin palautetta tehdyistä materiaaleista.
Oppimateriaali on tietoa sisältävä lähde, joka tukee uuden asian mieleen painamista. Videomateriaali sopii hyvin kuvaamaan opetettavaa prosessia. Vastaavanlaista videomateriaalia ei oltu aiemmin kuvattu kliinisen fysiologian kurssilla käsiteltävistä laitteista, joten videot ovat tarpeellinen lisä kurssin oppimateriaaleihin.
Videot sisältävät laitteiden käytön opettelun kannalta keskeisiä asioita. Videoilla opastetaan laitteiden käynnistäminen ja kalibraatio, potilaan ohjaus ja itse mittauksen suorittaminen. Ohjevideot kuvattiin toukokussa 2017 Metropolian Vanhan Viertotien kampuksella. Editoinnissa käytettiin iMovie ja KineMaster-ohjelmia. Laiteohjeet sisältävät saman informaation eri muodossa, toiset opiskelijat oppivat mieluummin katsomalla liikkuvaa kuvaa, toiset lukemalla ohjetta. Materiaalit tukevat toisiaan ja niitä voi käyttää laboraatiotilanteen lisäksi esimerkiksi teoriatunneilla tai harjoitteluun valmistautuessa.
Kyselylomakkeella toteutetussa palautekyselyssä kävi ilmi, että videot ja laiteohjeet olivat auttaneet suurinta osaa vastaajista opettelemaan uusia laitteita. Lisäksi kyselyssä selvisi, että opiskelijat toivoisivat lisää video-oppimateriaaleja muille kursseille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä uutta video-oppimateriaalia Metropolia ammattikorkeakoulun kliinisen fysiologian kurssille. Tavoitteena oli helpottaa uusien laitteiden käyttöä videoiden ja kirjallisten laiteohjeiden avulla. Lisäksi laitteiden opettelun tueksi tehtiin uudet, kuvalliset laiteohjeet. Opinnäytetyöhön sisältyi opiskelijoille tehty kyselytutkimus, jossa kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä videoista oppimateriaaleina ja kysyttiin palautetta tehdyistä materiaaleista.
Oppimateriaali on tietoa sisältävä lähde, joka tukee uuden asian mieleen painamista. Videomateriaali sopii hyvin kuvaamaan opetettavaa prosessia. Vastaavanlaista videomateriaalia ei oltu aiemmin kuvattu kliinisen fysiologian kurssilla käsiteltävistä laitteista, joten videot ovat tarpeellinen lisä kurssin oppimateriaaleihin.
Videot sisältävät laitteiden käytön opettelun kannalta keskeisiä asioita. Videoilla opastetaan laitteiden käynnistäminen ja kalibraatio, potilaan ohjaus ja itse mittauksen suorittaminen. Ohjevideot kuvattiin toukokussa 2017 Metropolian Vanhan Viertotien kampuksella. Editoinnissa käytettiin iMovie ja KineMaster-ohjelmia. Laiteohjeet sisältävät saman informaation eri muodossa, toiset opiskelijat oppivat mieluummin katsomalla liikkuvaa kuvaa, toiset lukemalla ohjetta. Materiaalit tukevat toisiaan ja niitä voi käyttää laboraatiotilanteen lisäksi esimerkiksi teoriatunneilla tai harjoitteluun valmistautuessa.
Kyselylomakkeella toteutetussa palautekyselyssä kävi ilmi, että videot ja laiteohjeet olivat auttaneet suurinta osaa vastaajista opettelemaan uusia laitteita. Lisäksi kyselyssä selvisi, että opiskelijat toivoisivat lisää video-oppimateriaaleja muille kursseille.