Sairaanhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset maahanmuutajasairaanhoitajien ymmärtäminä
Alavuokila, Minna (2017)
Alavuokila, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421466
Tiivistelmä
Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvussa. Maahanmuuttajien sopeutumisen ja kotoutumisen yksi keskeinen tekijä on työllistyminen. Korkeasti koulutetun maahanmuuttajan tutkintojen tunnistaminen ja tunnustaminen ovat työllistymisen kannalta ensiarvoisen tärkeitä. Maahanmuuttajan nopea integroituminen työelämään on tärkeää ja hyödyllistä niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta.
Tämän kehittämisprojektin keskiössä ovat maahanmuuttajasairaanhoitajat, joilla on aikaisemmin hankittu sairaanhoitajan koulutus kotimaastaan. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää, miten EU/ETA -alueen ulkopuolelta tulevat maahanmuuttajasairaanhoitajat ymmärtävät vuonna 2015 luodut sairaanhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset. Saatua tietoa tullaan hyödyntämään uusien koulutusmoduulien luomisessa ja viimeistelyssä.
Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastattelulla neljässä ryhmässä. Haastattelun teemoina olivat yhdeksän sairaanhoitajan ammatillista osaamisvaatimusta. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastattelun tuloksissa korostuivat selkeästi osaamisalueet, joista oli hyvä tietämys. Näistä osaamisalueista yksi parhaiten hallituista oli asiakaslähtöisyyden osaamisvaatimus. Toisaalta ilmeni myös heikon ymmärtämisen osaamisalueita, joista näyttöön perustuva toiminta oli karkeimmin erottuva osaamisalue, jota ei hallittu.
Yhtenä merkittävänä löydöksenä oli Suomen kielen heikko hallinta. Maahanmuuttajasairaanhoitajalla oli vaikeuksia Suomen kielen oppimisessa, jonka johdosta heidän työllistymisensäkin voi olla vaarassa.
Kehittämisprojektin tulosten mukaisesti uudet koulutusmoduulit voisivat mukailla sairaanhoitajan ammatillisia osaamisvaatimuksia. Ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista tehdä jokaisesta osaamisalueesta omaa moduuliaan, vaan integroiden niitä toisiinsa. Suomen kielen opiskeluun tulisi kiinnittää erityistä huomiota koko koulutuksen ajan.
Tämän kehittämisprojektin keskiössä ovat maahanmuuttajasairaanhoitajat, joilla on aikaisemmin hankittu sairaanhoitajan koulutus kotimaastaan. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää, miten EU/ETA -alueen ulkopuolelta tulevat maahanmuuttajasairaanhoitajat ymmärtävät vuonna 2015 luodut sairaanhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset. Saatua tietoa tullaan hyödyntämään uusien koulutusmoduulien luomisessa ja viimeistelyssä.
Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastattelulla neljässä ryhmässä. Haastattelun teemoina olivat yhdeksän sairaanhoitajan ammatillista osaamisvaatimusta. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastattelun tuloksissa korostuivat selkeästi osaamisalueet, joista oli hyvä tietämys. Näistä osaamisalueista yksi parhaiten hallituista oli asiakaslähtöisyyden osaamisvaatimus. Toisaalta ilmeni myös heikon ymmärtämisen osaamisalueita, joista näyttöön perustuva toiminta oli karkeimmin erottuva osaamisalue, jota ei hallittu.
Yhtenä merkittävänä löydöksenä oli Suomen kielen heikko hallinta. Maahanmuuttajasairaanhoitajalla oli vaikeuksia Suomen kielen oppimisessa, jonka johdosta heidän työllistymisensäkin voi olla vaarassa.
Kehittämisprojektin tulosten mukaisesti uudet koulutusmoduulit voisivat mukailla sairaanhoitajan ammatillisia osaamisvaatimuksia. Ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista tehdä jokaisesta osaamisalueesta omaa moduuliaan, vaan integroiden niitä toisiinsa. Suomen kielen opiskeluun tulisi kiinnittää erityistä huomiota koko koulutuksen ajan.