Reaaliaikaisen paikannuksen investointikelpoisuus logistiikassa
Kärkinen, Toivo (2017)
Kärkinen, Toivo
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821835
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, voiko yksittäinen logistiikkaketjun toimija kannattavasti ottaa käyttöön radiotaajuiseen tunnistukseen (RFID) perustuvan reaaliaikaisen paikannus-menetelmän (RTLS).
Tutkimuksessa yritettiin löytää riittävän tarkka ja luotettava tekninen ratkaisu, joka mahdollistaisi tavaravirran paikannuksen reaaliaikaisena varastossa ja terminaalissa. Edelleen ratkaisun investointikelpoisuutta yritettiin selvittää laskemalla sille sitoutuneen pääoman tuotto (ROI) ja takaisinmaksuaika.
Vastaavaa teknistä mallia tutkitaan laajasti eri maiden yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Useat näistä tutkimuksista toteutetaan kuitenkin laboratorio-olosuhteissa ja rajallisella tunnistemäärällä. Myös yrityksissä aihetta pilotoidaan, mutta näistä on harvoin tarkkoja teknisiä kuvauksia tai tuloksia saatavilla julkisuuteen.
On selvää, että oikea tieto tehostaa logistiikkaa ja säästää toimijoiden resursseja. Tutkielman aikana ei kuitenkaan tämän säästön määrää saatu selvitettyä. Suurimpana es-teenä oli testauksen, pilotoinnin ja haastattelujen epäonnistuminen.
Tuloksena, joka perustuu suurelta osin kirjallisiin lähteisiin, päätelmäksi saatiin, ettei RFID-tekniikalla vielä nykyisin kyetä paikantamaan useita liikkuvia tunnisteita olosuhteissa, joissa metallien tai nesteiden läsnäoloa ja vaikutusta radiosignaalin kulkuun ei voida ennakoida. Suurimmaksi esteeksi muodostui monitie-etenemisen aiheuttama virhe niin signaalin voimakkuuden kuin saapumiskulman mittaamisessa.
Mahdollinen jatkotutkimuksen aihe on, voisiko jokin logistiikkaketju yhdessä löytää kustannusten ja tuottojen jaon sekä mallin, jolla tarkkuuteen liittyvät puutteet eivät estä hyötyjen realisoitumista. Myös ultraleveän taajuuskaistan käyttö voi mahdollistaa teknisen ratkaisun.
Tutkimuksessa yritettiin löytää riittävän tarkka ja luotettava tekninen ratkaisu, joka mahdollistaisi tavaravirran paikannuksen reaaliaikaisena varastossa ja terminaalissa. Edelleen ratkaisun investointikelpoisuutta yritettiin selvittää laskemalla sille sitoutuneen pääoman tuotto (ROI) ja takaisinmaksuaika.
Vastaavaa teknistä mallia tutkitaan laajasti eri maiden yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Useat näistä tutkimuksista toteutetaan kuitenkin laboratorio-olosuhteissa ja rajallisella tunnistemäärällä. Myös yrityksissä aihetta pilotoidaan, mutta näistä on harvoin tarkkoja teknisiä kuvauksia tai tuloksia saatavilla julkisuuteen.
On selvää, että oikea tieto tehostaa logistiikkaa ja säästää toimijoiden resursseja. Tutkielman aikana ei kuitenkaan tämän säästön määrää saatu selvitettyä. Suurimpana es-teenä oli testauksen, pilotoinnin ja haastattelujen epäonnistuminen.
Tuloksena, joka perustuu suurelta osin kirjallisiin lähteisiin, päätelmäksi saatiin, ettei RFID-tekniikalla vielä nykyisin kyetä paikantamaan useita liikkuvia tunnisteita olosuhteissa, joissa metallien tai nesteiden läsnäoloa ja vaikutusta radiosignaalin kulkuun ei voida ennakoida. Suurimmaksi esteeksi muodostui monitie-etenemisen aiheuttama virhe niin signaalin voimakkuuden kuin saapumiskulman mittaamisessa.
Mahdollinen jatkotutkimuksen aihe on, voisiko jokin logistiikkaketju yhdessä löytää kustannusten ja tuottojen jaon sekä mallin, jolla tarkkuuteen liittyvät puutteet eivät estä hyötyjen realisoitumista. Myös ultraleveän taajuuskaistan käyttö voi mahdollistaa teknisen ratkaisun.