Hävikin hallinta vähittäiskaupassa case: M-market Ostola
Kelaranta, Marko (2010)
Kelaranta, Marko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118779
Tiivistelmä
Vähittäiskaupan hävikillä on vaikutuksia kaupan kannattavuuteen. Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa hävikin syitä vähittäiskaupan toimitusketjussa ja tuoda esiin mahdollisia ratkaisuja sen hallintaan. Tutkimus on toimeksianto M-market Ostolalta, jonka kauppiaat halusivat uutta tietoa kaupan hävikistä. Tutkimusongelmana oli M-market Ostolan hävikin syiden kartoittaminen.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosasta. Teoriaosuuden teksti käsittelee hävikkiin vaikuttavia asioita monelta eri kannalta. Teoriaosuuteen tietoa on kerätty alan lehtiartikkeleista, kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Empiirinen osuus puolestaan on toteutettu kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa käyttäen. Kvantitatiivisen aineiston lähteinä toimivat Ostolan kassajärjestelmästä saadut hävikkiraportit. Kvalitatiivinen osuus puolestaan sisältää keskusteluja kauppiaiden kanssa. Ne täydentävät osaltaan kvantitatiivista aineistoa.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin tuoretuotteet, jotka ovat hyvin herkkiä erilaisille muutoksille ja jotka näin ollen aiheuttavat suuren osan kaupan hävikistä. Tuloksista käy ilmi eri tuoteryhmissä aiheutuva hävikin määrä ajalta 1.6.–30.11.2009. Näitä analysoimalla päädyttiin tulokseen, jossa voi todeta hävikin olevan M-market Ostolassa kohtalaisesti hallinnassa. Opinnäytetyön avulla Ostolan on mahdollista kehittää hävikin hallintaa toimitusketjussaan ja parantaa kannattavuuttaan.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusosasta. Teoriaosuuden teksti käsittelee hävikkiin vaikuttavia asioita monelta eri kannalta. Teoriaosuuteen tietoa on kerätty alan lehtiartikkeleista, kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Empiirinen osuus puolestaan on toteutettu kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa käyttäen. Kvantitatiivisen aineiston lähteinä toimivat Ostolan kassajärjestelmästä saadut hävikkiraportit. Kvalitatiivinen osuus puolestaan sisältää keskusteluja kauppiaiden kanssa. Ne täydentävät osaltaan kvantitatiivista aineistoa.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin tuoretuotteet, jotka ovat hyvin herkkiä erilaisille muutoksille ja jotka näin ollen aiheuttavat suuren osan kaupan hävikistä. Tuloksista käy ilmi eri tuoteryhmissä aiheutuva hävikin määrä ajalta 1.6.–30.11.2009. Näitä analysoimalla päädyttiin tulokseen, jossa voi todeta hävikin olevan M-market Ostolassa kohtalaisesti hallinnassa. Opinnäytetyön avulla Ostolan on mahdollista kehittää hävikin hallintaa toimitusketjussaan ja parantaa kannattavuuttaan.