Verkkomaksupalvelun valintatekijät
Mäntylä, Mikael (2017)
Mäntylä, Mikael
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921950
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat vaikuttavimmat tekijät verkkomaksupalvelun valinnassa ja mitä tekijöistä verkkokauppiaat arvostivat eniten. Tutkimuksella pyrittiin saamaan ymmärrys siitä, minkä vuoksi verkkokauppiaat valitsevat verkkomaksupalvelun. Tutkimus oli tarpeellinen, sillä toimeksiantaja ei ole tutkinut kyseistä aihetta ennen. Verkkokauppa-alan kasvaessa entisestään on kilpailu alalla kiristynyt vuosi vuodelta. Tämä ilmiö on noussut esiin varsinkin verkkomaksamisen puolella. Verkkomaksupalvelun tarjoajia on lukuisia sekä Suomen että ulkomaan markkinoilla. Erottuminen massasta on yhä hankalampaa ja asiakkaiden tarpeita pitää kuunnella entistä tarkemmin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimuksen aineisto kerättiin lähettämällä SurveyMonkey-verkkokyselylomake toimeksiantaja Paytrailin sähköpostikontakteille. Vastaajia lomakkeelle saatiin kahden viikon aikana yhteensä 484, joista verkkokauppiaita oli 279. Tutkimustulosten analyysimenetelminä käytettiin suoria jakaumia sekä painotettuja keskiarvoja.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että verkkokauppiaat pitivät tärkeimpänä tekijänä verkkomaksupalvelun valinnassa palvelun vakautta. Toiseksi tärkeimmäksi tekijäksi nousi maksutavanvalintasivun selkeys ja kolmanneksi maksutavanvalintasivun mobiilioptimointi. Tärkeimmän ja vähiten tärkeimmän tekijän välillä oli melko suuri ero.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että verkkokauppiaat pitivät tiettyjä asioita enemmän arvossaan kuin toisia. Paytrailin kannattaakin jatkaa panostamista näihin tärkeisiin asioihin entisestään. Näin kilpailulla alalla voidaan pysyä yhä Suomen markkinajohtajana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimuksen aineisto kerättiin lähettämällä SurveyMonkey-verkkokyselylomake toimeksiantaja Paytrailin sähköpostikontakteille. Vastaajia lomakkeelle saatiin kahden viikon aikana yhteensä 484, joista verkkokauppiaita oli 279. Tutkimustulosten analyysimenetelminä käytettiin suoria jakaumia sekä painotettuja keskiarvoja.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että verkkokauppiaat pitivät tärkeimpänä tekijänä verkkomaksupalvelun valinnassa palvelun vakautta. Toiseksi tärkeimmäksi tekijäksi nousi maksutavanvalintasivun selkeys ja kolmanneksi maksutavanvalintasivun mobiilioptimointi. Tärkeimmän ja vähiten tärkeimmän tekijän välillä oli melko suuri ero.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että verkkokauppiaat pitivät tiettyjä asioita enemmän arvossaan kuin toisia. Paytrailin kannattaakin jatkaa panostamista näihin tärkeisiin asioihin entisestään. Näin kilpailulla alalla voidaan pysyä yhä Suomen markkinajohtajana.